آموزش اتوماسیون صنعتی

استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد؟

استابلایزر چیست

برق شهری، دارای نوسانات بسیاری است به همین دلیل باید وسیله‌ای باشد که از وسایل برقی و … محافظت کند. استابلایزر یکی از این ابزارهاست که به شما کمک شایانی در محافظت از محصولات برقی منزل یا کارگاهتان می‌کند. استابلایزر‌ها سعی می‌کنند که با تثبیت نیروی برق شهری، راندمان و عمر دستگاه برقی شما را بالاتر ببرند. در نتیجه این گفته‌ها، استفاده از استابلایزر بسیار مهم است. برای درک بهتر کاربرد استابلایزر و تفاوت آن با محافظ برق و رگولاتور با ما همراه باشید.

 

استابلایزر چیست؟

این سؤال افراد زیادی است که استابلایزر چیست. استابلایزر، یکی از وسایل بسیار مهم است که در مسیر جریان برق، قرار می‌گیرد. استابلایزر، سعی می‌کند که از بروز نوسان و پرش‌های ناگهانی برق شهری (220v) جلوگیری کند و از وسایل برقی و صنعتی، محافظت کند. در نتیجه می‌توان گفت به استابلایزر‌ها ترانس یا تثبیت‌کننده ولتاژ نیر می‌گویند.

استابلایزر‌ها با استفاده از سیستمی به نام میکروپروسسور، مقدار ولتاژ ورودی برق را اندازه‌گیری می‌کنند. سپس تصمیم می‌گیرند که این ولتاژ کاهش پیدا کند یا این که افزایش پیدا کند و در آخر ولتاژ را تصحیح می‌کنند. با توجه به این کار استابلایزر برق، می‌توان نتیجه گرفت که در ولتاژ خروجی، یک ولتاژ 220vیا 380v به صورت خطی و پیوسته خواهد بود. استابلایزر، دارای انواع مختلفی است، در حال حاضر استابلایزر صنعتی و خانگی وجود دارد. (اگر می‌خواهید در رابطه با اینکه ولتاژ چیست بیشتر بدانید، کلیک کنید)

طبق تحقیقاتی که تا به حال بر روی انواع وسایل برقی در خانه و کارگاه‌های صنعتی انجام شده است. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از عمده‌ترین عوامل خرابی این دستگاه‌ها، نوسانات برق شهری است. بنابراین وجود یک استابلایزر برای محافظت از وسایل برقی همچون یخچال و کولر گازی و … نیاز است. برای این که قسمت‌های حساس وسایل برقی شما همچون موتور و کمپرسور و … آسیب نبیند، بهتر است به فکر خرید یک استابلایزر باشید.

 

 

حتما بخوانید: کنتاکتور چیست

 

استابلایزر استاتیک چیست؟

یکی از جدیدترین انواع استابلایزرها، این نوع است؛ این نوع به دلیل نداشتن قطعات مکانیکی از سایرین متمایز است و همین ویژگی باعث شده است که طول عمر بالاتری نسبت به دیگر استابلایزر ها داشته باشد.

 

کاربرد استابلایزر‌ها چیست؟

بعد از پاسخ به سؤال استابلایزر چیست، باید با کاربرد آن نیز آشنا شوید. استابلایزر، در محیط‌های بسیاری کارایی دارد و می‌توان از آن در بسیاری از کار‌ها استفاده کرد. این محافظ‌ها، در خانه‌ها یا محل کار برای حفاظت از کامپیوتر و یخچال‌ها، مناسب است. استابلایزر، در بیمارستان‌ها و مراکز درمان در دستگاه سی تی اسکن و MRI و سونوگرافی و … استفاده می‌شود. استابلایزر‌ها در صنعت، بیشتر در دستگاه‌های CNC، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این دستگاه‌ها حتی در آسانسور‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

استابلایزر

 

حتما بخوانید: تجهیزات برق صنعتی

 

مزایای استابلایزر‌ها

بعد از این که دانستیم استابلایزر چیست، دانستن مزایای آن خالی از لطف نخواهد بود. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • محافظ در برابر اتصالات کوتاه
    ممکن است گاهی اوقات، اتصالی در مدارات داخلی یا جریان خروجی، اتفاق بیوفتد. در این مواقع استابلایزر به سرعت جریان خروجی را قطع نموده و نمی‌گذارد ایراد و مشکلی برای وسایل برقی به وجود بیاید.

 

  • محافظی در برابر رعد و برق و نوسانات
    گاهی اوقات، ممکن است که هوا نامساعد باشد و رعد و برق‌های خطرناکی وارد بر جریان برق شوند. این رعد و برق‌ها می‌توانند به راحتی بسیاری از وسایل برقی شما را از بین ببرند. اما زمانی که شما استابلایزر داشته باشید، خطری از جانب رعد و برق و نوسانات لحظه‌ای و spike‌ها شما را تهدید نمی‌کند.

 

  • استابلایزر، مصرف برق را کاهش می‌دهد
    جریانات درون شهری، گاهی اوقات با افت ولتاژ، مواجه می‌شوند. این افت باعث کاهش راندمان و دور الکترو موتور می‌شود. هر چه دور الکتروموتور، پایین‌تر بیاید، گرما بیشتر می‌شود و هم چنین انرژی بیشتری صرف خواهد شد. کارشناسان، به این نتیجه رسیده‌اند که در این موارد، تقریباً بیست و پنج درصد انرژی بیشتری صرف می‌شود. همانطور که می‌دانید صرف انرژی بیشتر، باعث پرداخت هزینه‌های بیشتر می‌شود.

 

  • تثبیت برق شهر
    از دیگر کاربرد‌های استابلایزر برق، این است که باعث تثبیت برق شهر می‌شود و هم چنین راندمان وسایل الکتریکی را بالاتر می‌برد. بدین صورت استابلایزر‌ها باعث زیاد شدن عمر وسایل الکتریکی خواهند شد.

 

تفاوت محافظ برق با استابلایزر

بسیاری از افراد هستند که فکر می‌کنند، استابلایزر در واقع همان محافظ برق است و به تفاوت استابلایزر و محافظ برق دقت نمی‌کنند. محافظ‌های برقی که در خانه موجود هستند، تنها از یک برد الکتریکی، برخوردار هستند که پس از تغیر ناگهانی ولتاژ، فقط اتصال را قطع می‌کنند. در محافظ‌هایی که در خانه وجود دارند، دارای مدار تأخیر تعبیه هستند که این مدارات، سبب می‌شوند، وصل شدن جریان برق به تأخیر بیافتد. هر چند محافظ، یک وسیله مورد نیاز برای شما است و برای محافظت از وسایل شما، مفید است.

 

 

اما اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دارای نوسانات بسیار زیادی است، محافظ‌ها، وسیله چندان کاربردی نخواهند بود. تفاوت عمده استابلایزر استاتیکی با این محافظ‌ها، این است که، استابلایزر‌ها با تغیر ناگهانی نوسانات برق آن را قطع نمی‌کنند، بلکه آن را اصلاح می‌کنند. استابلایزر‌ها، حتی زمانی که مدارات آن‌ها آسیب ببینند، نخواهند گذاشت که به وسایل برقی شما آسیبی برسد.

 

انواع استابلایزر چیست

 

تک ولتاژ ارائه کننده انواع تجهیزات صنعتی می‌باشد، جهت خرید پی ال سی زیمنس کلیک کنید.

 

انواع استابلایزر‌ها

حال که دانستید استابلایزر چیست، بهتر است اناوع آن را نیز بشناسید. انواع استابلایزر عبارتند از:

 

استابلایزر‌های رله‌ای

این استابلایزر‌ها، بیشتر مناسب مصارف خانگی است و براب جریانات برق با ولتاژ پایین، مناسب است. روش کار این استابلایزر‌ها وابسته به رله‌ها و ترانس‌های آن است. رله‌های این استابلایزر، ترانس‌ها را در وضعیت مختلف قرار می‌دهند. عملکرد استابلایزر‌ها، به صورت دستی و مکانیکی است. منظور از مکانیکی بودن استابلایزر، این است که یک کنترل‌کننده، جریان را مطابق با عدد تعیین شده بررسی می‌کند و سپس رله‌ها را در محلی که مناسب است، قرار می‌دهد.

 

استابلایزر‌های سروو

استابلایزر‌های سروو، نوعی دیگر از استابلایزر‌ها هستند که به آن‌ها servomechanism، می‌گویند. این استابلایزر‌ها، برخلاف استابلایزر‌های رله برای جریان‌های قوی، استفاده می‌شوند. اسم دیگر این استابلایزر‌ها Negative feedback، است. از آنجایی که این استابلایزر‌ها، دقت بسیار بالایی دارند، می‌توان از آن‌ها در شرایط سخت استفاده کرد. دقت این استابلایزر‌ها بین یک تا پنجاه درصد هست. این محافظ‌ها، در رنج 6A تا 80A در مدل‌های تک فاز و سه فاز از 9A تا 600A وجود دارد.

 

حتما بخوانید: فیدر تابلو برق چیست

 

استابلایزر استاتیک

این استابلایزر، به مانند دو استابلایزر قبلی نیست و از عضو متحرکی استفاده نمی‌کند. به دلیل این که این استابلایزر از عضو متحرکی استفاده نمی‌کند، از یک power electronic converter، استفاده می‌کند. این پارو، می‌تواند هر لحظه جریان را بررسی و کنترل کند و از دقت بسیار زیادی نیز برخوردار است. در استابلایزر استاتیک، از یک ترانس افزاینده و کاهنده، و موتور IGBT و میکرو پردازنده و میکرو کنترلر و … استفاده می‌شود.

 

تفاوت استابلایزر و رگولاتور

هر دو وسیله برقی هستند و کارایی مشابهی دارند اما از نظر ساختار باهم تفاوت دارند. تفاوت استابلایزر و رگولاتور در این است که استابلایزر برای برقراری جریان ورودی بی‌نوسان ساخته شده و این کار را بدون تغییر انجام می‌دهد. توجه داشته باشید که تفاوت ذره بینی نیست.

 

جمع‌بندی

بسیاری از وسایل در خانه و کارخانه و بیمارستان و … همه نیاز به یک محافظ قدرتمند دارند‌. همه وسایل نیاز به یک محافظ قدرتمند همچون استابلایزر دارند که آن‌ها را از تغییر نوسانات ناگهانی برق، محافظت کند. انواع مختلفی از استابلایزر‌ها در بازار موجود است که به برخی از ان‌ها در متن اشاره کردیم. این وسیله برقی با رگولاتور و محافظ برق تفاوت دارد و نباید یک وسیله یکسان در نظر گرفت.

 

جهت مشاهده محصولات کلید هوایی اشنایدر و اطلاع از قیمت آنها کلیک کنید و محصول مورد نظرتان را در سریع ترین زمان دریافت کنید.

 


بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *