آموزش اتوماسیون صنعتی

فیدر برق چیست؟ معرفی فیدر برق به زبان ساده

فیدر برق چیست

فیدر چیست ؟ | فیدر تابلو برق چیست؟

فیدر تابلو برق به نوعی تامین کننده منبع تغذیه است. دستگاهی که برای تابلوهای برق بسیار مهم تلقی می‌شود. هدف اصلی استفاده از آن هم تامین انرژی است. بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که فیدر تعریف‌های دیگری نیز می‌تواند داشته باشد.

از جمله کابل‌های الکترونیکی یا به عبارتی دیگر گروهی از کابل‌های هادی هستند. کار اصلی این کابل‌ها هم این است که برق را از منابع بزرگ به منابع کوچک‌تر منتقل می‌کند. از این کابل‌ها به جهت مصارف گوناگون استفاده می‌شود.

از جمله این کاربردها می‌توان به کاربرد آنها به منظور حمل و نقل، ارتباطات رادیویی و… اشاره کرد. فیدر‌ها مواد اولیه و مواد خام را به دستگاه‌های دیگر منتقل می‌کنند. این مواد منتقل شده به نوعی یک منبع تغذیه برای دستگاه‌ها محسوب می‌شوند. محل نصب این کابل‌های الکترونیکی هم در قسمت بالایی سیستم‌های برق رسانی است.

فیدرها تقسیم بندی دارند. در این مقاله قصد داریم تا به توضیح بیشتر در مورد اینکه feeder چیست و انواع فیدر برق کدام اند، بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد تا پایان با ما همراه باشید.

 

انواع فیدر برق

قبل از ساخت و طراحی یک تابلو برق لازم است تا در مورد ابزار و تجهیزات مورد استفاده برای ساخت آن اطلاعات لازم را کسب کنید‌. یکی از تجهیزات مورد نیاز جهت طراحی تابلو برق فیدر است. تقسیم بندی فیدر همانند تقسیم بندی دیگر تجهیزات برقی است. تجهیزات برقی معمولا بر اساس میزان فشار خود به سه دسته تقسیم می‌شوند. این سه دسته عبارتند از ابزار فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی. فیدرها هم بر همین اساس به سه دسته فیدر فشار ضعیف، فیدر فشار متوسط و فیدر فشار قوی تقسیم می‌شوند.

 

 

حتما بخوانید: کاربرد رله چیست؟

 

فیدر فشار ضعیف

فیدرهای فشار ضعیف دارای ساختار ساده‌ای هستند. این دسته از فیدرها متشکل از کلید یا کلیدهایی هستند که بر روی تابلوهای فشار ضعیف نصب می‌شوند. محل دقیق این دسته از فیدرهای فشار ضعیف برق بر روی ترانسفورماتور تابلو برق است. عملکرد اصلی این فیدر در تابلو برق این است که باعث می‌شود برای انشعابات کوچکتر ولتاژ کمتری از جریان ارسال شود.

اگر تابلو برق مورد نظر که فیدر فشار ضعیف در آن به کار رفته است، چندین خروجی داشته باشد، هر یک از خط‌های خروجی آن و همچنین کلید‌های استفاده شده بر روی آن به نوعی نقش یک خروجی کابل را برای تابلو برق ایفا می‌کند. در خصوص این فیدرها هم لازم به توضیح است که کانال یا هادی هستند. کاربرد اصلی آنها هم تقسیم جریان بزرگ قدرت به مدارهای کوچکتر است تا تابلو برق به قدرتی متناسب با ظرفیت خود دست پیدا کند.

اگر می‌خواهید در رابطه با اینکه تابلو برق صنعتی چیست بیشتر بدانید، کلیک کنید.

 

انواع فیدر برق

 

فیدر فشار متوسط

یکی دیگر از انواع فیدر برق، فیدر فشار متوسط است که از آن در تابلو برق‌های صنعتی استفاده می‌شود. میزان ولتاژ دریافتی این فیدر برق متوسط است و از آن برای تغذیه خط فشارهای متوسط نیز استفاده می‌شود. فیدرهای انشعابی نیز از جمله انواع فیدر متوسط محسوب می‌شوند. فیدر انشعابی به منظور تغذیه به این ترتیب عمل می‌کند که با جدا سازی هوا به یک سری قطع کننده که در خط انشعابی قرار دارند، سبب تغذیه آنها می‌شود. برای آشنایی با اینکه واحد ولتاژ چیست کلیک کنید.

در خصوص فیدر فشار متوسط بهتر است به این مورد هم اشاره کنیم که یکی دیگر از انواع آنها هادی‌های الکتریکی فشار متوسط هستند. این دسته از هادی‌ها دارای توزیع زمینی می‌باشند. این فیدرها دارای قابلیت‌های دیگری نیز هستند که از آن جمله می‌توان به قابلیت قطع زیر بار اشاره کرد. علاوه بر مورد گفته شده در خط خروجی تابلو کلیدی در اختیار دارند.

 

فیدر فشار قوی

این دسته از فیدرها قابلیت‌های بیشتری دارند که از آن جمله می‌توان به توزیع زمینی و توزیع هوایی اشاره کرد. کابل‌های فشار قوی زمینی به شبکه‌های فشار قوی متصل هستند. مورد گفته شده تنها مربوط به فیدرهای فشار قوی زمینی هست. فیدرهای فشار قوی که توزیع آنها به صورت هوایی است متشکل از برقگیرها و قطع کننده‌ها می‌باشند.

این دسته از فیدرها هم به شبکه‌هایی با فشار متوسط متصل می‌شوند. در خصوص کابل‌ها لازم به توضیح است که کابل‌های الکترونیکی باید قابلیت حمل بار اضافه را داشته باشند. از طرفی دیگر بار الکتریکی که در همان لحظه را حمل می‌کنند را نیز باید تحمل کنند. از هر کابلی با توجه به خصوصیات آن در شرایط مخصوص به آن استفاده می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که باید میزان افت جریان را به درستی محاسبه و اندازه‌گیری کنید. تا به درستی فیدر و تابلو برق مناسب را انتخاب کنید.

 

حتما بخوانید: انواع بوبین

 

فیدر زنجیری

در ادامه پاسخ به این سوال که فیدر چیست با یکی دیگر از انواع فیدر به نام فیدر زنجیری آشنا خواهید شد. نکته که در خصوص کابل فیدر نظیر فیدر زنجیری وجود دارد این است که کابل مورد نظر باید توانایی حمل و انتقال بار فعلی و بار اضافی احتمالی را داشته باشد. بیشتر تابلوهای برق استفاده شده در کشور ایران از اشنایدر الکتریک استفاده می‌کنند. وظیفه اصلی این قطعه مدیریت فیدرها است.

هدف از این مدیریت هم جلوگیری از بروز بالانس‌های ولتاژ است. به طور کلی این مدیریت فیدرها مزایای زیادی دارد که از دیگر مزایای آن می‌توان به در صورت بروز هر گونه مشکل یا خطا جریان را قطع کرده و از این طریق از بروز حادثه جلوگیری می‌کند.

 

فیدر زنجیری

 

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد فیدر برق پرداختیم و به این سوال که فیدر چیست؟ پاسخ داده شد. به طور کلی اطلاعات بیشتری در مورد کابل فیدر کسب کردید و دانستید که یکی از تجهیزات اصلی است که به منظور حمل و انتقال برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیدر برق را از منابع بزرگ برق به منابع کوچکتر برق منتقل می‌کند. فیدرها دارای انواع مختلفی است. هر یک از انواع آن ویژگی‌های خاص خود را دارد و بنا بر این ویژگی‌ها در شرایط مورد نظر به کار می‌روند.

 

تک ولتاژ ارائه کننده انواع محصولات زیمنس می‌باشد، جهت خرید پی ال سی زیمنس با شماره 02133928000 یا 02133009920 تماس بگیرید.

 


بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.