دسته‌بندی نشده

تعمیرات PLC زیمنس

تعمیر و نگهداری PLC

در عصر صنعتی امروز، دستگاه‌های PLC یا کنترل‌کننده منطقی برنامه‌پذیر، به عنوان یکی از تکنولوژی‌های حیاتی در سیستم‌های کنترل و اتوماسیون صنعتی شناخته می‌شوند. آن­‌ها کنترل‌ کننده و ناظر بر بر طیف گسترده‌­ای از تجهیزات صنعتی نظیر انواع موتورها و شیرهای صنعتی گرفته تا تسمه نقاله و ربات‌­ها می‌باشند. این تجهیزات در صنایع مختلفی نظیر کاغذسازی، داروسازی، انرژی و صنایع غذایی به کار گرفته می‌­شوند. PLC‌ها نقش اساسی در کنترل فرآیندها و تجهیزات صنعتی دارند و عملکرد صحیح آنها اساسی برای بهره‌وری و کارایی فرآیندهای صنعتی است.

از این رو برنامه‌­ریزی و پیاده­ سازی برنامه تعمیر و نگهداری PLC ها از اهمیت به سزایی برخوردار است. ضمن اینکه برای حفظ عملکرد بهینه، تعمیر و نگهداری منظم این دستگاه‌ها لازم است تا نکات و راهکارهایی را رعایت کرد.

 

پی ال سی زیمنس چیست؟

پی ال سی های زیمنس که اغلب آنها را به عنوان کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی می شناسند، کامپیوترهای دیجیتال صنعتی هستند که برای کنترل و اتوماسیون فرآیندهای تولید یا دستگاه های رباتیک طراحی شده اند. PLC های زیمنس در مواردی استفاده می شود که کنترل قابلیت اطمینان، برنامه نویسی ساده و تشخیص خطا مورد نیاز است.

 

اهمیت تعمیر و نگهداری  PLC

PLC‌ها مانند مغز سیستم‌های کنترل صنعتی عمل می‌کنند. هر گونه نقص یا خرابی در عملکرد آنها می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی در فرآیندهای تولید شود و زمان توقف تولید و خسارت های مالی را افزایش دهد. به همین دلیل، تعمیر و نگهداری منظم  PLC‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

مدل های PLC زیمنس چیست؟

خانواده PLC های مختلف زیمنس شامل موارد زیر می شود:

سیماتیک S7-1200.

سیماتیک S7-1500.

سیماتیک S7-300.

سیماتیک S7-400.

راهکارهای تعمیر و نگهداری پی ال سی

برای انجام صحیح تعمیر و نگهداری پیشگیرانه و اطمینان از حفظ فعالیت و راندمان کاری plc ها می‌­توان اقداماتی را انجام داد که از جمله آنها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

برنامه‌ریزی برای تعمیرات پیشگیرانه: این برنامه‌ها شامل بررسی دوره‌ای وضعیت و عملکرد  PLC، تعویض قطعات فرسوده و انجام تست‌های عملکرد می‌شود. این کارها به جلوگیری از خرابی‌های ناگهانی و به کاهش توقفات غیربرنامه‌ریزی شده کمک می‌کند.

آموزش و آگاهی کارکنان: کارکنان باید بتوانند نشانه‌های مشکلات را تشخیص داده و عملیات تعمیراتی پایه‌ای را انجام دهند. آموزش و آگاهی کارکنان موجب افزایش توانایی‌های تعمیراتی و کاهش زمان تعمیرات می‌شود.

نگهداری منظم این سیستم ها از نظر فنی: تمیزکاری، تنظیمات صحیح و بررسی‌های دوره‌ای از جمله اقداماتی هستند که به حفظ عملکرد بهینه  PLC‌ها کمک می‌کنند.

نصب به‌روزرسانی‌ها: با نصب به‌روزرسانی‌ها و ارتقاءات نرم‌افزاری، عملکرد و امکانات PLC ها بهبود می‌یابد و قابلیت انجام وظایف پیچیده‌تر را دارا می‌شوند.

 

پی ال سی :s7-300

 PLC سری S7-300 تولید کمپانی زیمنس می باشد که جزو محبوب ترین و پرکاربرد ترین محصولات سیستم های اتوماسیون صنعتی می باشد. PLC زیمنس S7-300 جزو پیشرفته ترین PLC ها بوده که برای کاربردهای رده های متوسط مورد استفاده قرار می گیرد همچنین سری S7-300 زیمنس یک PLC ماژولار بوده که به آسانی قابل توسعه می باشد.

 وجود رنج وسیعی از ماژول های توسعه برای سری نوع  s7-300می تواند موجب توسعه سیستم مرکزی شوند همچنین می تواند ساختارهای غیرمتمرکز را بنا بر وظایفی که لازم است صورت پذیرد را ایجاد کند.

تعمیرات plc زیمنس مدل s7300

تعمیر  PLC s7-300:

برای تعمیر هر مدل از پی ای سی ها باید در ابتدا مراحل مهم تعمیر را شناخته و به آنها بپردازیم که شامل:

تشخیص مشکل:

برای تعمیر PLC S7-300، ابتدا باید مشکلات موجود در آن را تشخیص دهید. این مشکلات ممکن است شامل خطاهای سخت‌افزاری مانند قطع وصل برق یا خرابی قطعات الکترونیکی یا مشکلات نرم‌افزاری مانند خطاهای برنامه نویسی و یا تداخل‌های سیگنال باشند.

بررسی اطلاعات فنی:

پیش از هرگونه تعمیر، باید به دفترچه راهنمای کاربری و دفترچه راهنمای فنی PLC S7-300 مراجعه کنید. اطلاعات فنی مربوط به این مدل می‌تواند به شما کمک کند تا مشکل را به دقت تشخیص دهید و راه حل مناسب را پیدا کنید.

عیب‌یابی سخت‌افزاری یا عیب یابی نرم افزاری:

در صورتی که مشکل مربوط به سخت‌افزار باشد باید بررسی‌های فنی همانند کابل‌ها، قطعات الکترونیکی، منابع تغذیه و سایر قسمت‌های فیزیکی  PLCآغاز ‌شود و اما اگر مشکل ناشی از نرم‌افزار باشد، باید برنامه PLC را بررسی کرده و هرگونه خطا را شناسایی کنید.

تعویض قطعات فرسوده:

در صورتی که پس از بررسی‌ها متوجه شوید قطعاتی در PLC سایر وسایل فرسوده شده‌اند، آنها را تعویض کنید. این ممکن است شامل تعویض باتری، ماژول‌های ورودی و خروجی یا قطعات الکترونیکی دیگر باشد.

مراقبت و نگهداری منظم:

برای جلوگیری از خرابی‌های آتی، نگهداری منظم و تمیزکاری PLC S7-300 را فراموش نکنید. همچنین، برنامه‌ریزی تعمیرات پیشگیرانه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

تعمیر plc زیمنس مدل s7400

پی ال سی زمینس مدل  s7-400:

پی ال سی S7-400 زیمنس (PLC S7-400) یکی از قدرتمندنرین کنترلر در دسته های زیمنس می باشد. این cpu توسط شرکت زیمنس آلمان طراحی شده که کاربرد و کارایی زیادی دارد. پی ال سی S7-400 کاملا ماژولاراست و توسعه سیستم به سادگی صورت می پذیرد. بهتر است اشاره کنیم که در مقایسه با پی ال سی S7-300 سرعت پردازش بالاتری نیز دارا می باشد.

 

ماژول PLC چیست؟

یک کنترل کننده برنامه ریزی پذیر (PLC) یک سیستم کنترل کامپیوتری صنعتی است که به طور مداوم وضعیت دستگاه های ورودی را نظارت می کند و بر اساس یک برنامه سفارش شده برای کنترل کردن وضعیت دستگاه های خروجی تصمیم خواهد گرفت.

 

عیب یابی PLC

مهمترین کار در عیب یابی PLC، شناخت محدوده عیب یا LOCALIZE کردن آن است. در کار با این سیستم ها استفاده از ابزارهای نرم افزاری برای شناخت و تشخیص محدوده توصیه می شود. موارد مهمی که در این زمینه می توان به آنها یادآور شد عبارت اند از:
شرایط را تغییر ندهید به‌هیچ وجه وسایل فیلد کابل و کانکتور‌های شبکه ترمینال‌ها اتصالات و غیره را دست کاری نکنید. حتی اگر چراغ فالتی روی یک ماژول روشن است و حدس می زنید که اشکال مربوط به این ماژول است باز هم پیشنهاد می‌شود که قبل از دستکاری کردن ماژول وضعیت آن در نرم افزار توسط یک تعمیر کار حرفه ای و مجرب چک شود.

 

تعمیرات PLC  در تهران

همانطور که گفته شد تعمیرات این سیستم ها بسیار حساس بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین برای نگهداری درست و یا سرویس و تعمیر آن باید از افراد ماهر و با تجربه کمک بگیرید. شما می توانید تعمیرات PLC در تهران را به تک ولتاژ بسپارید تا بهترین خدمات را به شما ارائه دهد.

 

تعمیر و نگهداری منظم  PLC‌ ها اساسی برای بهره‌وری و پایداری فرآیندهای صنعتی است. تک ولتاژ با اجرای راهکارهای مناسب، می‌تواند از خرابی‌های ناگهانی جلوگیری کرده وهزینه‌های تعمیراتی را کاهش دهد. بنابراین توجه به تعمیر و نگهداری منظم  PLC‌ها به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در محیط‌های صنعتی بسیار ضروری است

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.