آموزش اتوماسیون صنعتی

ترانس چیست؟ معرفی انواع ترانسفورماتور

ترانس چیست

ترانس‌ها که از آن‌ها تحت عنوان مبدل ( فروش تجهیزات اتوماسیون صنعتی ) نیز یاد می‌شود، به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که دارای قابلیت تبدیل یک مقدار به مقدار دیگری هستند. منظور از مقادیر توضیح داده شده این است که مبدل‌ها می‌توانند جریان انرژی کم و ولتاژ بالا را به ولتاژ کم و جریان انرژی بالا تبدیل کنند.

ترانس انواع مختلفی دارد که ساده‌ترین نوع آن ترانس تک فاز است. به جهت آشنایی بیشتر با ترانس بهتر است با ترانس تک فاز بیشتر آشنا شوید. در خصوص این دسته از ترانس‌ها بهتر است بدانید که رایج‌ترین ترانس‌هایی که استفاده می‌شوند، ترانس‌های تک فاز هستند.

به طور کلی می‌توان گفت بیشتر وسایل برقی موجود در خانه‌ها که به پریز برق وصل می‌شوند، دارای ترانس تک فاز هستند. در ادامه قصد داریم تا به توضیح بیشتر در مورد پاسخ این سؤال که ترانس چیست؟ بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترانس برق و اینکه اجزای ترانس چیست تا پایان با ما همراه باشید.

 

ترانس چیست؟

ترانس‌ها از دو سیم پیچ، سیم پیچ‌های اصلی و فرعی تشکیل می‌شوند. در این خصوص لازم به توضیح است که اگر دو سیم پیچ را کنار یکدیگر قرار دهید، و سپس جریانی متغیر را از یکی از آن‌ها عبور دهیم این جریان سبب می‌شود تا به سیم پیچ دوم که در کنار آن قرار دارد ولتاژ القا شود.

به بیانی بهتر هنگامی که جریان متغیر از سیم پیچ اول عبور می‌کند یک میدان مغناطیسی متغیر در اطراف آن ایجاد می‌شود. این میدان مغناطیسی ایجاد شده سیم پیچ دوم را قطع می‌کند. این موضوع سبب القای ولتاژ به سیم پیچ دوم می‌شود.

اساس کار ترانس‌ها همین پدیده توضیح داده شده است. در این خصوص بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که در خصوص عملکرد صحیح ترانس بین سیم پیچ اول و سیم پیچ دوم نباید هیچگونه ارتباط الکتریکی وجود داشته باشد.

این نکته به این دلیل باید رعایت شود که میدان مغناطیسی به طور کامل از سیم پیچ اولیه به سیم پیچ دوم منتقل شود. با توجه به توضیحات داده شده مشخص می‌شود که ترانس هم محدودیت‌های خاص خود را دارد که این محدودیت‌ها فیزیکی ترانس به صورت یک مدار نمایش داده می‌شود. مدار توضیح داده شده معادل تعدادی از عواملی هست که به نوعی عوامل به وجود آورنده تلفات یا محدودیت‌های یک ترانس محسوب می‌شوند.

 

 

حتما بخوانید: کنتاکتور کمکی چیست

 

اجزای ترانسفورماتور

در پاسخ به این سؤال که اجزا ترانس چیست؟ ( اتوماسیون صنعتی لاله زار ) باید گفت که ترانس دو جز اصلی دارد. دو جز اصلی ترانس عبارتند از هسته و دو سیم پیچ. برای ساخت هسته ترانس از ورقه‌های مغناطیسی استفاده می‌شود.

از این ورقه‌های مغناطیسی استفاده شده به جهت ساخت هسته ترانس به عنوان فریت نیز یاد می‌شود. سؤالی که در این قسمت مطرح می‌شود، این است که چرا هسته ترانس را به صورت ورقه ورقه‌ای می‌سازند. در پاسخ به این سؤال باید گفت که علت ورقه ورقه کردن هسته ترانس این است که تلفات فوکو را به حداقل برسانند.

هسته ترانس در صورتی بهترین عملکرد و کارایی را دارد که از قابلیت نفوذ مغناطیسی و هدایت الکتریکی خوبی برخوردار باشد. در این خصوص بهتر است به این نکته نیز اشاره شود که لایه لایه بودن هسته ترانس به شدت سبب کاهش جریان گردابی می‌شود.

به عنوان مثال ترانس‌های هسته حلقوی کوچک به منظور کاهش یا افزایش ولتاژ یا جریان مورد استفاده قرار می‌گیرند. همانگونه که توضیح داده شد یکی دیگر از اجزای اصلی سازنده و تشکیل‌دهنده ترانس سیم پیچ است.

در خصوص جنس این سیم پیچ‌ها لازم به توضیح است که به طور معمول از جنس مس یا آلومینیوم ساخته می‌شوند. فرق نمی‌کند که جنس سیم پیچ مس باشد یا آلومینیوم، در هر دو صورت سطح مقطع سیم‌های آن به صورت چهار گوش، گرد یا به شکل ورقه‌ای است. اگر ترانس کوچک باشد، معمولاً سیم پیچ‌های آن را بر روی قرقره می‌پیچند.

 

اجزای ترانس چیست

 

حتما بخوانید: معرفی انواع رله

 

کاربرد ترانس

مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد ترانس در قطعات برقی کاهش یا افزایش جریان یا همان ولتاژ است.(زیمنس) از این قابلیت ترانس تحت عنوان انتقال توان نیز یاد می‌شود. برای توضیح بیشتر در مورد کاربرد ترانس می‌توان گفت که اگر شما به صورت تئوری یک سیم پیچ داشته باشید که یک سر سیم پیچ معادل ۱۰۰ وات توان داشته باشد، با در نظر نگرفتن میزان تلفات در سیم پیچ دوم هم ۱۰۰ وات خواهید داشت.

مورد توضیح داده شده به درستی نشان‌دهنده این مطلب است که ترانس خود به خود یا به عبارتی بهتر از خود توان تولید نمی‌کند. کار ترانس انتقال است. برای توضیح در مورد کاربرد و عملکرد ترانس از تلفات نام برده شد.

برای آشنایی بیشتر در مورد این تلفات لازم به توضیح است که ترانس در اثر کار کردن گرم می‌شود. در برخی موارد هم ترانس داغ می‌شود. گرم شدن ترانس در حین کار کردن به درستی نشان‌دهنده این است که ترانس دارای تلفات انرژی می‌باشد.

این موضوع به این معنا می‌باشد که وقتی ترانس یک انرژی اولیه دریافت می‌کند آن را به صورت کامل انتقال نمی‌دهد و میزان اتلاف انرژی از آن کم می‌شود. جالب است بدانید میزان تلفات ترانس دارای دسته‌بندی است.

تلفات ترانس به دو دسته کلی تقسیم می‌شود. دسته اول تلفات مسی است و از تلفات دسته دوم تحت عنوان تلفات هسته یاد می‌شود. تلفات مسی به تلفاتی گفته می‌شود که در سیم پیچ‌های اولیه و سیم پیچ‌های ثانویه ترانس ایجاد می‌شوند.

مورد بعدی تلفات هسته است که خود دارای دو نوع می‌باشد. تلفات گردابی و تلفات هیسترزیس. در توضیح تلفات گردابی باید گفت که وقتی یک سیم پیچ دارای هسته آهنی است جریان متناوب موجود در سیم پیچ سبب ایجاد یک ولتاژ در هسته سیم پیچ می‌شود.

هسته آهنی سیم پیچ هادی است. هادی بودن این هسته سبب می‌شود تا یک جریان در هسته ایجاد شود که به آن جریان گردابی گفته می‌شود. تلفات هیسترزیس هسته هم به دلیل خاصیت پس ماند مغناطیسی در هسته ایجاد می‌شود.

در توضیح این مورد باید گفت که عبور یک جهته جریان مغتاطیسی از هسته سبب ایجاد خاصیت آهنربایی در هسته می‌شود. این خاصیت آهنربایی کم است با این وجود در هر دوره مقداری انرژی برای از بین بردن خاصیت آهنربایی ایجاد شده توسط دوره قبلی تلف می‌شود. این چرخه دائماً تکرار شده و تلفات هیسترزیس را به وجود می‌آورد.

 

انواع ترانسفورماتور

ترانس کلیدی

یکی از انواع ترانسفورماتور که قصد توضیح دادن در مورد آن را داریم، ترانس کلیدی است. (نمایندگی زیمنس )ترانس‌های کلیدی که از آن‌ها تحت عنوان ترانس سوئیچینگ نیز یاد می‌شود، از جمله انواع جدید ترانس هستند. به طور کلی در مدار‌هایی که مربوط به منابع تغذیه‌ای هستند، از ترانس کلیدی استفاده می‌شود.

ترانس کلیدی با ترانس‌های معمولی تغذیه‌ای تفاوت‌هایی هم دارند که همین تفاوت‌ها سبب محبوبیت و استفاده بیشتر از آن‌ها شده است. یکی از تفاوت‌های موجود بین ترانس معمولی تغذیه و ترانس کلیدی در حجم آن‌ها است.

اگر بخواهیم ترانس معمولی تغذیه را به ترانس کلیدی مقایسه کنیم، خواهید دید که در توان مساوی ترانس‌های کلیدی ابعاد بسیار کمتری دارند که همین کاهش ابعاد آن‌ها سبب می‌شود تا وزن و حجم دستگاهی که در آن از ترانس استفاده می‌شود کاهش پیدا کند.

 

حتما بخوانید: استابلایزر چیست؟

 

ترانس رادیویی

از دیگر انواع ترانس برق، ترانس رادیویی است که خود به دو دسته تقسیم می‌شود. دو دسته ترانس رادیویی عبارتند از lf و Rf. ترانس lf به نوعی تقویت‌کننده رادیویی و تلویزیونی محسوب می‌شود. این ترانس برق دارای خازن است که در کنار سیم پیچ مدار را تشکیل می‌دهد.

در فرکانس‌های خاص هم به حالت تشدید در می‌آید. ترانس‌های Rf هم به طور کلی شبیه به ترانس‌های lfهستند. سیم پیچ‌های اولیه و ثانویه آن‌ها بر روی یک هسته پیچیده شده است.

 

انواع ترانسفورماتور

 

ترانس ولتاژ

ترانس ولتاژ هم از انواع ترانسفورماتور است که به ترانسی گفته می‌شود (شرکت زیمنس )که اولیه آن دارای ولتاژ زیاد و ثانویه آن دارای ولتاژ کم است. ترانس ولتاژ توان نامی کمی دارد. هدف اصلی ترانس ولتاژ این است که یک نمونه از ولتاژ سیستم قدرت را در دستگاه‌های اندازه‌گیری و کنترل فراهم کند. علت این امر هم این است که کاربرد اصلی ترانس ولتاژ اندازه‌گیری ولتاژ است.

 

 

ترانس جریان

از این ترانس برق به دلیل بالا بودن جریان در شبکه‌های انتقال برق استفاده می‌شود. هدف اصلی استفاده از آن هم اندازه‌گیری جریان است. نحوه قرار دادن آن هم در مدار به صورت سری است. جریان‌های بالا را به جریان‌های قابل اندازه‌گیری تبدیل می‌کند.

 

انواع ترانسفورماتور تک فاز

  • اتوترانسفورماتور
  • رگلاتور
  • ترانس کنترل صنعتی

 

حالت ترانس چیست

انواع ترانس ها در حالت های مختلف موجود هستند، اما شما به هیچ عنوان نمی‌توانید یک ترانس سه فاز را به ترانس تک فاز تبدیل کنید.

اما نکته حائز اهمیت این است که مدارهای وجود دارند که شما می‌توانید به وسیله آنها حالت ترانس را از سه فاز به دو فاز و یا بر عکس تبدیل کنید.

 

علت صدای ترانس سوئیچینگ

پس از آشنایی با ترانس جریان نوبت با آن می‌رسد تا با علت برخی از عملکرد‌های آن نظیر علت صدای ترانس نیز بیشتر آشنا شوید. علت اصلی که سبب بروز صدای ترانس می‌شود هسته آن است. جنس، نوع و مدل چینش هسته در تولید صدا توسط ترانس نقش دارد. به طور کلی هنگامی که ولتاژ سینوسی به ترانس وارد می‌شود، از آن صدا به گوش می‌رسد.

 

علت داغ شدن ترانس چیست؟

از مهمترین دلایلی که منجر به داغ شدن می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نداشتن هوای کافی (تهویه)
  2. کار کردن بیش از اندازه اجزای ترانس برق

 

حتما بخوانید: مدار الکتریکی چیست؟

 

ترانس سه فاز چیست؟

ترانس سه فاز به ترانس‌های جدیدی گفته می‌شود که هدف از آن‌ها انتقال ولتاژ میان چند منبع مختلف است. این دسته از ترانس‌ها بیشتر به دو صورت کاهنده و افزاینده مورد استفاده قرار می‌گیرند. به راحتی می‌توانید ترانس تک فاز را به ترانس سه فاز تبدیل کنید.

به این منظور کافیست که سه ترانس تک فاز داشته باشید. سپس سیم پیچ‌های اصلی این سه ترانس تک فاز را به یکدیگر متصل کنید، سیم پیچ‌های ثانویه آن‌ها را هم در یک وضعیتی صحیح و در یک پیکر قرار دهید. به همین راحتی سه ترانس تک فاز تبدیل به یک ترانس سه فاز می‌شود.

ترانس سه فاز یک منبع ایده‌آل برای تولید برق است. علاوه بر مورد گفته شده از این نوع ترانس به منظور انتقال برق در شبکه‌های مختلف از جمله صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این خصوص بهتر است بدانید که استفاده از ترانس سه فاز در مقایسه با ترانس تک فاز مزایای زیادی به همراه دارد.

 

ترانس سه فاز

 

حتما بخوانید: انواع خازن

 

مشخصات هسته داخلی ترانس

هسته داخلی ترانس دارای انواع مختلفی است که تفاوت آن‌ها در جنس تشکیل‌دهنده هسته می‌باشد. یکی از انواع هسته ترانس، هسته ساخته شده از جنس فلزات جامد است. آهن‌های ورقه ورقه شده، پودر فلزات، آلیاژ آهن، فریت و…از دیگر مواردی هستند که برای ساخت هسته ترانس مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر یک از آن‌ها هم خصوصیات خاص خود را دارند و در موارد مربوطه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد ترانس پرداختیم. به سؤال ترانس چیست پاسخ داده شد و اطلاعات بیشتری در مورد ترانس جریان و اینکه اجزای ترانس چیست کسب کردید. دانستید که ترانس به نوعی انتقال‌دهنده جریان است.

 

جهت اطلاع از قیمت پی ال سی زیمنس کلیک کنید و پس از دریافت مشاوره، محصول مورد نظرتان را با بهترین قیمت تهیه کنید.

 


بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.