آموزش اتوماسیون صنعتی

ولتاژ چیست + معرفی انواع ولتاژ

ولتاژ چیست

مقاله ی ( خدمات تجهیزات اتوماسیون ) رو هم مطالعه کنید ولتاژ که از آن تحت عنوان اختلاف پتانسیل الکتریکی نیز یاد می‌شود. به نیرو یا انرژی الکتریکی گفته می‌شود که وظیفه اصلی آن این است که بار الکتریکی را از یک نقطه به نقطه دیگری منتقل کند‌.

تعریف دیگری که در پاسخ به این سؤال که ولتاژ چیست؟ می‌توان داد این است که ولتاژ به نیرویی گفته می‌شود که سبب ایجاد جریان الکتریکی در مدار (اگر می‌خواهید بدانید مدار الکتریکی چیست کلیک کنید) یا سیم می‌شود. به طور کلی اختلاف پتانسیل یکی از عوامل اصلی ایجاد‌کننده جریان است؛ در ادامه به صورت کامل با تعریف ولتاژ به زبان ساده آشنا خواهید شد.

در میدان‌ها الکترواستاتیک ولتاژ برابر است با اختلاف پتانسیل الکتریکی. بهتر است به این مورد نیز اشاره کنیم که به طور معمول میدان مغناطیسی و الکتریکی با زمان تغییر می‌کنند. تغییر آن‌ها با زمان نشان‌دهنده این موضوع است که این دو نوع با یکدیگر یکسان و برابر نیستند.

در این مقاله از تک ولتاژ قصد داریم تا به توضیح بیشتر در مورد ولتاژ، انواع ولتاژ و تفاوت ولتاژ و جریان بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و آشنایی با ولتاژ مستقیم تا پایان با ما همراه باشید.

 

 

ولتاژ چیست ؟

یکی از مهمترین و پرکاربردترین مفاهیمی ( شرکت اتوماسیون صنعتی ) که در علم الکترونیک وجود دارد، تعریف ولتاژ می‌باشد. در خصوص کاربرد و اهمیت مفهوم ولتاژ بهتر است بدانید که بدون وجود ولتاژ هیچ گونه مداری کار نمی‌کند.

قبل از آشنایی بیشتر با انواع ولتاژ بهتر است با تعریف و مفهوم آن بیشتر آشنا شوید. ولتاژ به نیروی محرکه‌ای گفته می‌شود که در مدار سبب ایجاد جریان می‌شود. برای یک قطعه‌ی هادی یا حتی قطعه نیمه هادی که دارای یک میزان معین مقاومت است با افزایش ولتاژ میزان جریان عبوری از آن هم افزایش پیدا می‌کند.

به عنوان مثال یک دستگاهی که با برق کار می‌کند را در نظر بگیرید. این دستگاه برای روشن شدن نیاز دارد تا آن را بین دو نقطه که هر دوی آن‌ها دارای اختلاف پتانسیل الکتریکی هستند، وصل کنیم.

در توضیح بیشتر این مورد می‌توان یک مثال آورد. فرض کنید که قصد روشن کردن یک لامپ را دارید. به این منظور باید لامپ را بین قطب‌های یک باتری که اختلاف پتانسیل بین این دو قطب یک و نیم ولت باشد قرار دهید. تنها در صورت رعایت این نکته است که لامپ با استفاده از باتری روشن می‌شود.

در علوم مهندسی از ولتاژ به عنوان یک کمیت یاد می‌شود. یک کمیت عرضی که در مقایسه با شار قرار دارد. همین اختلاف پتانسیل سبب می‌شود تا جریان از نقطه الف به نقطه ب جریان پیدا کند. بهتر است بدانید با وجود ولتاژ عکس این مورد نیز امکان‌پذیر است.

 

حتما بخوانید: رله چیست؟

 

به این معنا که جریان از نقطه ب به نقطه الف باشد. در خصوص تعریف ولتاژ و پاسخ به این سؤال که ولتاژ چیست؟ یک نکته بسیار مهم وجود دارد. نکته مهم در خصوص ولتاژ این است که ولتاژ دارای خاصیت جمع‌پذیری می‌باشد.

در توضیح خاصیت جمع‌پذیری ولتاژ می‌توان گفت که اگر سه مدار به یکدیگر متصل باشند، اگر ولتاژ تک تک آن‌ها را داشته باشید، با جمع ولتا‌ژ‌ها میزان ولتاژ کلی مشخص می‌شود. نکته اشاره شده در مورد انواع ولتاژ الکتریکی درست است.

به طور معمول ولتاژ مورد استفاده شده در مصارف خانگی ولتاژ ۲۲۰ است. در این خصوص بهتر است به این نکته نیز اشاره شود که برق آسانسور، موتور خانه و چیلر‌ها با برق سه فاز کار می‌کند. جالب است بدانید میزان ولتاژ در کشور‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است.

این موضوع سبب می‌شود تا اگر از کشور دیگری وسیله برقی خریداری می‌کنید، توجه داشته باشید که ولتاژ کشور ما برای آن وسیله مورد نظر مناسب باشد. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد یکی دیگر از مفاهیم کاربردی به نام الکتریسیته می‌پردازیم.

 

انواع ولتاژ

 

به جابجایی و حرکت الکترون‌ها در یک جسم‌رسانا الکتریسیته گفته می‌شود. اگر بتوانیم این حرکت را به صورت هدفمند تحت نظارت و کنترل داشته باشیم، به راحتی می‌توان از آن به منظور‌های مورد نظر استفاده کرد. هر بار الکتریکی موجود سبب می‌شود تا یک میدان الکتریکی در اطراف آن به وجود بیاید که از آن تحت عنوان میدان الکتریکی یاد می‌شود.

در برخی موارد دیده می‌شود که در برخی نقاط این میدان قوی‌تر است و در برخی نقاط دیگر هم این میدان ممکن است ضعیف‌تر باشد. این موضوع یعنی همان ضعیف و قوی شدن جریان الکتریکی در برخی نقاط به یک عامل ایجاد‌کننده بستگی دارد که این عامل ایجاد‌کننده تفاوت همان بار الکتریکی یا به بیانی بهتر اختلاف پتانسیل الکتریکی است.

 

واحد ولتاژ چیست؟

واحد اندازه‌گیری ولتاژ در مدار‌های الکتریکی ولت می‌باشد.(اتوماسیون صنعتی) ولت را با نماد V نشان می‌دهند. به زبان ساده ولت نشان‌دهنده‌ی سرعت حرکت الکتریسیته یا به بیانی دیگر مقدار فشار وارد شده برای حرکت الکترون‌ها است.

یعنی سطح پتانسیل یک نقطه به نقطه دیگر تفاوت دارد. همانگونه که توضیح داده شد واحد اندازه‌گیری یا همان نماد ولتاژ V است که در برخی موارد آن را با E نیز نمایش می‌دهند.

 

فرمول ولتاژ الکتریکی چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده فرمول ولتاژ را بگوییم؛ برابر است با مقدار ولتاژ ضربدر جریان:

 

P = V * I

 

 

تفاوت ولتاژ و جریان

ولتاژ به جریان الکتریکی حامل بار گفته می‌شود که از یک نقطه به نقطه دیگر در حرکت است. ولتاژ به نوعی توصیف کمی محسوب می‌شود. یک توصیف کمی از تفاوت پتانسیل الکتریکی بین دو نقطه. ولتاژ دارای توانایی است که سبب می‌شود بتواند به صورت مستقیم یا متناوب باشد. برای توضیح بیشتر در مورد تفاوت ولتاژ و جریان بهتر است با تعریف جریان نیز آشنا شوید. جریان به بار الکتریکی که در مسیر منتقل می‌شود گفته می‌شود.

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد ولتاژ الکتریکی پرداختیم. به این سؤال که ولتاژ چیست؟ پاسخ دادیم. دانستید که ولتاژ الکتریکی با واحد ولت اندازه‌گیری می‌شود. ولتاژ مستقیم به همان فشاری گفته می‌شود که الکترون‌های دارای بار را مجبور به حرکت در مسیر مورد نظر می‌کند. به همان میزان که پتانسیل جذب بار افزایش پیدا کند، جریان هم بیشتر می‌شود.

 

جهت اطلاع از قیمت سافت استارتر زیمنس کلیک کنید.

 

ولتاژ الکتریکی چیست ؟

یکی از فیزیکدان های آلمانی یک فرمول یا به اصطلاح یک قانون مطرح کرد که این قانون به شکل محاسبه ولتاژ بر جریان می‌باشد و به منظور احترام به این فیزیکدان نام این قانون را اهم قرار دادند.

 


بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.