آموزش اتوماسیون صنعتی

ترمینال برق صنعتی چیست؟ | نحوه استفاده از ترمینال برق

ترمینال برق صنعتی چیست

در واقع، ترمینال یکی از تجهیزات جانبی پرمصرف در صنعت برق است که با نام کانکتور نیز شناخته می‌شود. این تجهیزات، اتصال دو یا چند سیم به طور موقت، محکم و استاندارد را برعهده دارد. ترمینال صنعتی جریان برق را بدون گرم شدن، از خود عبور می‌دهد و در نتیجه سبب جلوگیری از وقوع حوادثی مانند برق‌گرفتگی و آتش سوزی می‌شود.

همین عامل سبب شده است تا عنوان پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین تجهیزات برقی را کسب کند. همچنین انواع مختلفی از ترمینال برق صنعتی وجود دارد که در این مقاله، به بررسی آن پرداخته و اطلاعات مفیدی در رابطه با اینکه ترمینال برق چیست ، ارائه خواهیم داد. پس تا پایان، مطالب را مطالعه فرمایید.

 

کاربرد ترمینال برق صنعتی

یکی از پرکاربردترین تجهیزات در صنعت برق و سیم‌کشی، ترمینال برق صنعتی است. از کاربرد ترمینال برق، می‌توان به اتصال دو یا چند سیم به صورت موقت به یکدیگر اشاره کرد. می‌دانید که متصل نمودن سیم‌های ساختمان به قطعات مخصوصی نیاز دارد که بایستی ویژگی‌های مناسب انتقال برق در یک مکان خاص را داشته باشد. از مهمترین ویژگی این قطعات، از دست ندادن استحکام اولیه خود و عبور بدون مشکل جریان برق است.

چسب‌های نواری از قابلیت‌ها و کاربرد‌های مذکور، برخوردار نیستند ولی بسیاری از افراد برای موارد نامربوط نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند. دقت داشته باشید که توجه نکردن به نکات ایمنی در زمان اتصال سیم‌های برق، خطرساز است و خطراتی مانند آتش سوزی و برق گرفتگی را به همراه دارد.

به همین دلیل کانکتور برق، بدون اینکه گرم شود به راحتی جریان برق را از خود عبور داده و از بروز حوادث و خطرات بسیاری جلوگیری می‌کند. همچنین این تجهیزات در جنس‌ها و انواع مختلفی، تولید شده و در بازار عرضه می‌شوند. پس فروش هر یک از انواع این محصول به نیاز مصرف‌کننده و کاربرد‌های آن بستگی دارد.

 

انواع ترمینال برق صنعتی

 

 

انواع ترمینال برق صنعتی

در صنعت برق، انواع مختلفی از ترمینال ساخته شده است که هر کدام از آن‌ها، عملکرد و ویژگی خاص خود را دارند. هر یک از انواع این محصول نیز به زیر شاخه‌های مختلفی، تقسیم می‌شود. در زیر به بیان چند نمونه از انواع ترمینال برق صنعتی می‌پردازیم:

  • ترمینال ریلی چیست : نحوه استفاده از ترمینال برق ریلی به این صورت است که برای گرفتن انشعاب از سیم‌های داخل تابلو برق، از آنها استفاده می‌شود. این ترمینال‌ها، بر روی ریل مورد استفاده در تابلو برق، نصب می‌گردد و به صورت کشویی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. از این رو، به راحتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. ترمینال ارت، فشاری، شمش‌خور، دو طبقه، سه طبقه، فیوز خور از جمله انواع ترمینال ریلی هستند که هر یک، کاربرد‌های مختص به خود را دارند. (اگر می‌خواهید با انواع تابلو برق صنعتی آشنا شوید کلیک کنید.)

 

 

  • ترمینال شاخه‌ای: این نوع از ترمینال برق، بهترین گزینه برای ایجاد اتصال محکم و استاندارد بین دو سیم محسوب می‌شود. ترمینال شاخه‌ای، سایز‌های مختلفی دارد و برای انشعاب‌گیری از سیم‌های مختلف بسیار مناسب است. همچنین مجهز به یک سلول ورودی و سلول خروجی است که نحوه اتصال سیم‌های ورودی و خروجی، از طریق سیم گیر‌های پیچی موجود در بدنه عایق این ترمینال انجام می‌شود. لازم به ذکر است که امروزه ترمینال‌های پیچی جایگزین ترمینال شاخه‌ای شده‌اند و از مزایای بیشتری برخوردارند.

 

  • ترمینال پیچی برق: یکی از بهترین گزینه‌ها برای اتصال و عایق کاری چند سیم با یکدیگر، ترمینال پیچی است. این ترمینال، وظیفه ایجاد اتصالات محکم بین چند سیم بدون استفاده از سر سیم‌ها را بر عهده دارد. همچنین از یک عایق استوانه‌ای شیاردار، تشکیل شده است که شیار‌های درون استوانه، که شکلی مشابه با شیار‌هایی از جنس استیل رزوه شده دارند.

از بهترین مزایای ترمینال برق پیچی در مقایسه با ترمینال شاخه‌ای شامل مقرون به صرفه بودن آن، نصب آسان و سریع و امکان اتصال چند سیم به یکدیگر به صورت همزمان می‌شود.

 

حتما بخوانید: منبع تغذیه داژنگ

 

مزایای استفاده از ترمینال برق صنعتی

ترمینال برق صنعتی، دارای مزایای بسیاری است. مواردی از مزایای آنها که می‌توان اشاره کرد:

  • ترمینال برق، سبب کاهش افت فشار در برق کشی می‌شود و از خطراتی مانند آتش سوزی و برق گرفتگی جلوگیری می‌کند. بنابراین می‌توان با کاربرد آن، سطح ایمنی در زمان کار را افزایش داد.
  • جنس این ترمینال‌ها از مقاومت بالایی برخوردارند و به راحتی قادرند که دمای بالا را تحمل کنند.
  • همچنین در این تجهیزات، فرسودگی و کاهش فشار برق بسیار ناچیزی وجود دارد.
  • با کاربرد این محصول، می‌توان محل اتصال سیم‌ها را به دفعات و بدون هیچ گونه ایرادی، باز و بسته کرد.
  • اتصال موقت یا دائمی سیم‌ها از دیگر مزایای استفاده از این تجهیزات است.
  • در صورت اتصال دائمی، می‌توان ترمینال برق را به دفعات، باز و بسته کرده و سیم‌ها را تعویض نمود.

 

مزایای ترمینال برق صنعتی چیست

 

جنس ترمینال برق صنعتی از چیست؟

به طور کلی، ترمینال برق صنعتی از مواد منحصر به فرد و ویژه‌ای ساخته می‌شود. از جمله ویژگی‌های این مواد می‌توان به عایق بودن آن‌ها، دوام بالا، مقاومت در برابر ضربه، ارزان بودن و… اشاره نمود. در ذیل به بیان مواد تشکیل‌دهنده این ترمینال‌ها می‌پردازیم:

  • مواد ترموپلاستیکی: بایستی این ماده عاری از مواد کلورین، برومین، فلوئوراین و هالوژن باشد. پس باید در دمای تا ۸۵۰ درجه سانتی‌گراد نیز مشتعل نشود.
  • علاوه بر این، بهتر است که جنس المنت فلزی ترمینال متشکل از فولاد گالوانیزه ضد زنگ باشد.
  • در برخی موارد نیز جنس عایق ترمینال‌ها از ترموپلاستیک سخت، انتخاب می‌شود.
  • پلی اتیلن و پی وی سی نیز از دیگر مواد و‌جنس‌های ترمینال است.

 

حتما بخوانید: برنامه نویسی plc چیست

 

نتیجه‌گیری

ترمینال‌ها از قطعات اساسی و حیاتی در صنعت برق هستند که با نام کانکتور نیز معرفی می‌شوند. وظایف اصلی این قطعات، متصل نمودن دو یا چند سیم برق به صورت موقت است. یکی از دلایل کاربرد فراوان ترمینال برق صنعتی، عبور دادن جریان برق بدون گرم نمودن آن است.

همین ویژگی و مزیت این محصول، سبب پیشگیری از خطرات جبران ناپذیر و استقبال افراد از استفاده آن شده است. در صنعت برق انواع مختلفی از این محصول وجود دارد که هر یک از آن‌ها، کاربرد‌ها و خصوصیات مختص به خود را دارند.

به طور کلی، ترمینال‌ها قطعات پلاستیکی شکلی هستند که در آن‌ها، نقطه پایینی به نقطه بالایی متصل است و یک نقطه اتصالی بین برق ورودی به تابلو و برق توزیعی در تابلو، محسوب می‌شوند. در این مقاله سعی نمودیم که مطالب مفیدی در زمینه کانکتور برق صنعتی در اختیار شما همراهان قرار دهیم. امیدواریم که اطلاعات کافی را کسب کرده باشید.

 

تک ولتاژ به عنوان تامین کننده انواع تجهیزات اتوماسیون صنعتی در حال فعالیت است، جهت اطلاع از قیمت سافت استارتر زیمنس کلیک کنید و در کمترین زمان ممکن محصول مورد نظرتان را دریافت کنید.

 


بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.