آموزش اتوماسیون صنعتی

تابلو برق صنعتی چیست؟ | انواع تابلو برق صنعتی

تابلو برق صنعتی

تابلو برق صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

تابلو برق صنعتی در واقع دستگاهی است که برای کنترل و پایش توزیع انرژی الکتریکی و حفاظت از سایر تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تابلو‌ها به صورت محفظه‌ای هستند که داخل آن‌ها قطعات کنترل برق نصب می‌شود.

این محفظه در برابر عوامل محیطی از تجهیزات و قطعات خود محافظت کرده و از برق گرفتگی افراد هم جلوگیری می‌کند. تابلو برق‌های صنعتی از جنس‌های مختلفی همچون کامپوزیت، فلز و پلی کربنات ساخته شده‌اند و تجهیزات داخلی آن‌ها به کاربرد تابلو برق بستگی داشته و می‌تواند متفاوت باشد.

در داخل محفظه تابلو برق صنعتی تجهیزات و قطعات الکتریکی یا الکترونیکی همانند دستگیره‌ها، سوئیچ‌ها و نمایشگر‌ها به صورت منظم در ردیف‌های عایق‌بندی شده قرار می‌گیرند؛ بنابراین اپراتور به راحتی می‌تواند این لوازم را کنترل، تعویض یا تعمیر کند.

تابلو‌های برق صنعتی بر اساس گستره ولتاژ کاری در سه حوزه تابلو برق فشار ضعیف LV با محدوده ولتاژ تا 1000 ولت، تابلو برق فشار متوسط MV تا سطح ولتاژ 36 کیلو ولت و تابلو برق فشار قوی HV در سطوح ولتاژ بالای 36000 ولت تقسیم‌بندی می‌شود.

برای برق‌رسانی انواع تجهیزات و قطعات آن از جمله ساختمان‌های مختلف اداری و تجاری یا مسکونی، پمپ‌ها، موتور‌ها و همچنین تعداد زیادی از لوازمی که به وسیله نیروی برق کار می‌کند، معمولاً تابلو برق صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در خصوص کاربرد تابلو‌های برق صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • از برق گرفتگی و شوک الکتریکی افراد جلوگیری می‌کنند.
  • در برابر عوامل جوی مختلف مثل باد، باران و برف از تجهیزات و قطعات داخل خود محافظت می‌کنند.
  • برق را در بین قطعات و لوازم برق صنعتی به صورت مساوی و یکسان تقسیم می‌کند.
  • عمل توزیع، تولید و تبدیل انرژی برق بین تجهیزات مختلف را برعهده دارد.
  • به دلیل داشتن قطع‌کننده‌های مدار و فیوز‌ها از نشتی جریان برق جلوگیری می‌کند.

 

 

تابلو برق

 

انواع تابلو برق صنعتی

تابلو برق صنعتی دارای انواع مختلفی است که شامل موارد زیر می‌شود:

 

تابلو برق ایستاده چندمنظوره

در قطعات برق های صنعتی معمولاً تابلو برق‌های چندمنظوره به صورت ایستاده قرار می‌گیرند و تجهیزات کنترل، قدرت و پنوماتیکی را می‌توان داخل آن‌ها نصب کرد.

 

حتما بخوانید: ترموکوپل صنعتی

 

تابلو برق Rack

این تابلو برق‌ها حالت قفسه‌ای دارند و محفظه‌های الکترونیکی، مخابراتی، کنترلی و اندازه‌گیری به راحتی بر روی آن‌ها نصب می‌شوند. درب متحرک این مدل از تابلو برق‌های صنعتی به صورت شیشه‌ای بوده که به دیدن پشت تجهیزات کمک زیادی می‌کند و همچنین دسترسی را برای اپراتور راحت‌تر کرده است. معمولاً تابلو برق‌های Rack به دلیل داشتن درب شیشه‌ای گران قیمت هستند.

 

تابلو برق فیکس

این نوع تابلو برق صنعتی در سطح رنج KV33،24 و 11 ولتاژ وجود داشته و سطح جریان آن 630 و 1250 آمپر است. مزیت تابلو برق فیکس نسبت به دیگر تابلو برق‌ها در این است که از تجهیزات فشار متوسط و رله‌های حفاظتی با مارک‌های مختلف و ابعاد استاندارد در آن استفاده می‌شود.

 

تابلو برق کشویی

تابلو برق‌های کشویی با هدف کنترل موتور برای موتور‌های MCC طراحی و تولید شده‌اند و به صورت کشویی به مشتریان ارائه می‌شوند.

 

تابلو برق مرکز قدرت

تابلو‌های برق MCC از طریق تابلو برق‌های مرکز قدرت تغذیه می‌شوند. با توجه به اینکه این تابلو برق‌ها یک تابلو برق توزیع محسوب می‌شوند، امکان تغذیه چند تابلوی برق MCC را دارا هستند و کلید‌های استفاده شده در این تابلو برق‌ها به صورت هوایی هستند که بعد از پست اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

تابلو برق مدولار

در میان انواع تابلو برق صنعتی این مدل پیشرفته‌تر از تابلو برق‌های فیکس ایستاده محسوب می‌شود. منبع تغذیه داخل تابلو برق به شکل یک مدول نصب شده تا فیدر بالایی از فیدر پایینی به وسیله یک صفحه فلزی از یکدیگر جدا کند. تابلو برق‌های مدولار دارای دو نوع دسترسی از پشت و دسترسی از جلو هستند. (در رابطه با اینکه فیدر برق چیست بیشتر بخوانید)

 

تابلو برق دیواری

تابلو برق‌های دیواری که در داخل آن‌ها لوازم برق صنعتی قرار گیرند به دو دسته تابلو‌های روکار و توکار تقسیم‌بندی می‌شوند. در این مدل تابلو‌های برق، یک درب کوچک در کنار درب اصلی به نام درب کناری تعبیه می‌شود تا از طریق آن کابل‌ها و فیدر‌ها به یکدیگر متصل شوند. به لحاظ محل ورودی این مدل از سلول‌ها سر کابل‌های ورودی و خروجی به دو دسته ورود از بالا و ورود از پایین تقسیم‌بندی می‌شوند.

 

 

انواع تابلو برق صنعتی

 

جهت اطلاع از لیست قیمت کنتاکتور زیمنس کلیک کنید.

 

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق صنعتی

اگر بخواهیم تجهیزات تابلو برق صنعتی را مرور کنیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

فیوزها

قطعاتی هستند که از تابلو برق در اتصالات چریان کوتاه و یا قطع و وصل شدن جریان محافظت می‌کنند.

 

Bmetal ها

تجهیزاتی هستند که از تابلو های برق در برابر افزایش و یا کاهش دما محافظت می‎‌کنند.

 

حتما بخوانید: خازن چیست

 

چراغ های سیگنال

این قطعات، تنها این وظیفه را دارند که وضعیت روشن و یا خاموش بودن سایر قطعات را نشان دهند.

 

سوئیچ الکتریکی

پوش باتن و یا سوئیچ های الکتریکی امکان قطع و وصل کردن جریان در تابلو برق صنعتی فراهم می‌کنند.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این بود که همه چیز در رابطه با اینکه تابلو برق صنعتی چیست، تجهیزات تابلو برق صنعتی کدام اند و موارد دیگر گفته شود، جهت آشنایی با دیگر تجهیزات اتوماسیون صنعتی با ما همراه باشید.


بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.