آموزش اتوماسیون صنعتی

سنسور چیست؟ + معرفی انواع سنسور

سنسور چیست

سنسور چیست؟

سنسور به عنوان یک وسیله الکتریکی هوشمند معرفی می‌شود که حسگرهای قوی دارد. این دستگاه در سایز و مدل های مختلف به بازار عرضه می‌گردد و شما می‌توانید متناسب با نیاز خود خرید را انجام دهید.

سنسورها با هدف اندازه گیری پارامترهای فیزیکی طراحی شده اند و دقت زیادی نیز دارند. ساختار و کارایی متفاوتی که این ابزار دارد باعث شده تا، اندازه گیری به شکل های مختلف صورت بگیرد.

سنسورها از نظر عملکرد کاملا مشابه هستند و پارامترهای فیزیکی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می‌کنند. اندازه گیری تغییرات فیزیکی و شیمیایی آن هم به صورت دقیق باعث شده تا این وسیله در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. تنوع در ساخت سنسور باعث شده تا دست مشتری برای خرید باز باشد به طوری که می‌تواند متناسب با نیاز خود انتخاب را انجام دهد.

 

انواع سنسور

همانطور که در قسمت بالا هم به این موضوع اشاره کردیم سنسورها نمونه های مختلفی دارند و برای کارهای بی شماری استفاده می‌شوند. اگر بخواهیم از نظر فاصله تا هدف مورد نظر سنسورها را تقسیم بندی کنیم آنها دارای دو دسته کلی هستند:

  • سنسور تماسی: این سنسور از طریق تماس مکانیکی عمل می‌کند و دارای کلیدهای قطع و وصل است. این مدل خود دارای ۲ نمونه مجزا بوده که به نام های تشخیص تماس و سنسور نیرو و فشار در بازار معرفی می‌شود مانند سنسور پنوماتیک. شما با لمس این سنسور می‌توانید همزمان عملکرد آن را مشاهده کنید.
  • سنسور مجاورتی یا بدون تماس: عملکرد این سنسور به این صورت است که نیازی به اتصال ندارد و با فاصله از جسم کار می‌کند. زمانی که قطعه ای را به سنسور نزدیک می‌کنید به سرعت فعال می‌شود. سطح پیچیدگی این سنسور نسبت به مدل قبلی بیشتر بوده و سرعت عمل بالایی هم دارد. طول عمر زیاد باعث شده تا این سنسور دوام زیادی داشته باشد. این مدل در صنعت بیشترین کاربرد را دارد.

تنوع در ساخت سنسورها زیاد بوده و هر کدام کارایی مختص به خود را دارند. این وسایل الکتریکی دارای سایزبندی هستند و متناسب با نوع دستگاه انتخاب می‌شوند.

 

انواع سنسور

 

 

انواع سنسورهای صنعتی

سنسورهای صنعتی دارای ساختارهای متنوعی هستند و هر کدام عملکرد خاصی دارند. آنها بر اساس کاربردی که دارند طراحی شده اند. در ادامه ۷ سنسور مهم و کاربردی را معرفی می‌کنیم:

  1. سنسور مجاورتی القایی: از خانواده سنسورهای مجاورتی بوده که بدون کوچکترین تماسی کار خود را انجام می‌دهد. در مقابل فلزاتی که به آن نزدیک می‌شوند به سرعت عکس العمل نشان می‌دهد و با شناسایی فلز اطلاعات را به سایر المان ها ارسال می‌کند. این مدل جز پر کاربردترین سنسورهای الکتریکی است.
  2. سنسور مجاورتی آلتراسونیک: این مورد نیز جزء سنسورهای مجاورتی بوده اما عملکرد متفاوتی دارد. زمانی که سطح جسم به سنسور نزدیک می‌شود یک پالس صوتی کوتاه از آن منعکس می‌گردد و این می تواند فاصله را به خوبی اندازه گیری کند. برای سنجش میزان فاصله و همچنین ذوب مواد این مدل بهترین گزینه به شمار می‌رود.
  3. سنسور فوتو الکتریک: برای تشخیص موقعیت این ابزار بهترین گزینه است. این پرتو به راحتی قطع و وصل می‌گردد. برای راه اندازی مدارات الکتریکی این مدل یک انتخاب خوب است.
  4. سنسور مجاورتی خازنی: این سنسور جزء مدل های بدون تماس بوده و برای تشخیص اجسام فلزی و غیر فلزی عالی است. حساسیت و پهنای باند این سنسور بالا بوده و به دلیل کم حجم بودن و نصب آسان مورد استقبال قرار می‌گیرند.
  5. سنسور اثر هال: در صورتی که یک هادی از میدان مغناطیسی این سنسور عبور کند ولتاژی به آن القا خواهد شد. این مدل به عنوان سنسور اصلی برای اندازه گیری جریان ، دما و فشار معرفی می‌شود. کمیت فیزیکی که در میدان تولید می‌شود توسط سنسور حس می‌گردد.
  6. سنسور گاز: این سنسور می‌تواند سطح آلاینده ها و گازهای سمی را بررسی کند و با اندازه‌گیری دقیق مانع از آسیب و تخریب محیط زیست گردد.
  7. سنسور فشار: برای اندازه گیری فشار گاز و مایعات این سنسور می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. کارایی این وسیله به عنوان مبدل بوده و با فشار سیگنال وارد می‌کند.

 

انواع سنسورهای صنعتی

 

جهت دریافت لیست قیمت plc s7 1200 کلیک کنید.

 

کاربرد انواع سنسور

سنسور ها دارای سطح کاربری گسترده ای هستند بدین ترتیب در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد مهم این سنسورها عبارتند از:

  • شمارش تولید: مهمترین کاربرد سنسورهای القائی، خازنی و نوری شمارش تولید است. با این سنسورها می‌توان تولید در حوزه های مختلف را به راحتی و با دقت بالا شمارش کرد.
  • کنترل حرکت پارچه : کاربرد دیگری که سنسور نوری و خازنی دارد کنترل حرکت پارچه است و مانع از لغزش پارچه روی مدار می‌شود.
  • کنترل سطح مخازن: با سنسور نوری و خازنی و خازنی می‌توان سطح مخازن را کنترل کرد.
  • تشخیص پارگی ورق: با سنسور نوری می‌توان پارگی ورق روی دستگاه را به راحتی مشخص کرد. در صورتی که ورق پاره شده باشد سنسور به سرعت پیغام می‌دهد.
  • کنترل انحراف پارچه: در صورتی که پارچه از روی ریل منحرع شود سنسور نوری و خازنی به سرعت واکنش نشان می‌دهند.
  • کنترل تردد: برای اینکه بتوانید میزان تردد را کنترل کنید سنسور نوری بهترین گزینه است.
  • اندازه گیری سرعت: با سنسور القایی و خازنی می‌توان سرعت دستگاه را با دقت بالا اندازه گیری کرد.
  • اندازه گیری فاصله قطعه: برای اینکه بتوانید فاصله میان قطعات را اندازه گیری کنید سنسور القائی آنالوگ یک انتخاب عالی است.

کاربرد دیگری که سنسور دارد اتصال آن به دستگاه های مختلف است که می‌توان به کمک آن میزان دما، فشار، سرعت و… را به راحتی اندازه گیری کرد.

در دستگاه های کنترل اتوماتیک سنسورها یک بخش جدانشدنی هستند که بیشترین سطح عملکرد را دارند. در تمام واحدهای کنترل کیفی این سنسورها استفاده می‌شوند تا سطح کیفی تولید افزایش پیدا کند.

 

حتما بخوانید: اجزای سیستم اسکادا

 

مزایای استفاده از سنسور چیست؟

مزایای استفاده از سنسورها زیاد بوده و همین امر باعث شده تا امروزه مورد استقبال قرار بگیرند. از جمله این مزایا می توان اشاره به موارد زیر داشت:

  • سرعت کلیدزنی سنسورها بالا بوده و به سرعت قطع و وصل می‌شوند. در مقایسه با کلیدهای مکانیکی سنسورها سرعت بیشتری دارند.
  • طول عمر زیاد سنسورها باعث شما بتوانید مدت طولانی از آنها استفاده کنید. این طول عمر به دلیل عدم نفوذ آب و گرد و غبار و روغن به داخل سنسور است.
  • سنسورها به نیرو و فشار نیازی ندارند و با نزدیک شدن قطعه مورد نظر به سرعت واکنش نشان می‌دهند.
  • از سنسورها می‌تواند در شرایط سخت کاری و در محیط های مختلف استفاده کرد. این وسیله در فشار زیاد و دمای بالا و همچنین مواد اسیدی هم کاربرد دارد.
  • در هنگام کلید زنی و قطع و وصل کردن هیچ گونه نویزی ندارند. نیمه هادی ها در طبقه خروجی این دستگاه جایگاه بالایی دارند.

 

سخن پایانی

طبق گفته های بالا نتیجه می‌گیریم که سنسورها کاملا کاربردی هستند و در صورتی که در صنایع استفاده نشوند سرعت تولید هم کاهش پیدا می‌کند.

تنوع بالا در ساخت این سنسورها سبب شده تا هر کدام ساختاری خاص داشته باشند که در این صورت می‌توان برای کارایی های مختلف از آنها استفاده کرد. سنسورها حسگرهای قوی دارند و به صورت لمسی و غیر لمسی عمل می‌کنند. دقت آنها در اندازه گیری زیاد بوده و می توان روی نتیجه آنها حساب کرد.


بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.