آموزش اتوماسیون صنعتی

سیستم اسکادا چیست؟ + معرفی سیستم اسکادا و انواع آن

سیستم اسکادا

سیستم اسکادا یک مکانیزم نظارتی و متمرکز است که به وسیله تجهیزات لازم فرایند صنعتی یا تولیدی را کنترل می‌کند. این کنترل می‌تواند در مکانی که تجهیزات قرار دارند صورت گیرد یا می‌تواند از راه دور انجام شود.

SCADA تمام اطلاعات و داده ها را در قالب بلادرنگ از بخش های مختلف یک صنعت (محرک ها، سنسور ها، ولو ها و غیره) گردآوری می‌کند. پس از جمع آوری داده ها از واحد های مجزا و غیر مجزا آن‌ها را در قالب های مشخصی (فرکانس دیجیتالی) روی مانیتور نمایش می‌دهد.

سیستم اسکادا بیشتر در صنعت هایی چون پالایشگاه نفت، اداره آب، سازمان نیرو و غیره بکار برده می‌شود. این مکانیزم قادر است کل واحد های سراسر کشور را به صورت متمرکز اداره نماید.

 

سیستم اسکادا

سیستم اسکادا شرایطی را فراهم می‌کند که می‌توان تجهیزات را از راه دور کنترل و نظارت کرد. روند فعالیت این سیستم را می‌توان در قالب چهار فعالیت خلاصه کرد.

 

گردآوری اطلاعات

داده‌هایی که از تجهیزات و ابزارآلات صادر می‌شوند در قالب سیگنال یا فرکانس آنالوگ می‌باشند که سیستم اسکادا این سیگنال را به اطلاعات دیجیتالی تبدیل می‌کند. مثلاً دما به درجه

 

انتقال اطلاعات از طریق رایانه یا شبکه

ابتدا اطلاعات به مکانیزم بالاتر توسط سیستم اسکادا انتقال داده می‌شوند. ابزار انتقال می‌توانند ابزاری چون TCP/IP باشند.

 

ارائه اطلاعات

اطلاعات گردآوری شده پس از انجام آنالیز و پردازش بر روی آن‌ها، سازماندهی می‌گردند. حال این داده های سازماندهی شده به اپراتورها انتقال می‌‌یابند. این داده ها در قالب های متفاوتی از جمله جدول، انتقال می‌یابند. سپس نظارت بر روی آن‌ها انجام می‌شود.

 

کنترل

در صورتی که نظارت صورت گرفته قابل قبول باشد از SCADA پشتیبانی گرفته می شود.

 

سیستم scada چیست

 

حتما بخوانید: سنسور القایی چیست

 

اجزای سیستم اسکادا

برای اجرای یک سیستم اسکادا نیاز است اجزا و مؤلفه های آن را بشناسید. این مکانیزم از اجزای زیر تشکیل شده اند:

 

CMS

CMS یا HMI مهمترین قسمت یا قلب سیستم اسکادا است. به عبارت دیگر این بخش همان سیستم نظارت مرکزی است که از یک کامپیوتر تشکیل شده است. CMS وظیفه گردآوری و پردازش داده ها را بر عهده دارد. این بخش نیازمند یک رایانه است تا بتواند داده ها را به HMI یا همان اپراتور انسانی انتقال دهد.

 

واحد های RTU و PLC

از واحد هایی چون RTU و PLC (برای آشنایی با سیستم plc کلیک کنید.) جهت پردازش برای واحد های راه دور استفاده می‌شوند. این تجهیزات برای دریافت و انتقال اطلاعات به SCADA مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. RTU وظیفه اتصال حسگرها را بر عهده دارد و فرکانس آن‌ها را دریافت می‌کند و به صورت فرمت اطلاعات دیجیتالی به CMS ارسال می‌کند.

 

پروتکل های ارتباطی

وجود یک پروتکل ارتباطی یا زیر ساخت در مکانیزم SCADA لازم و ضروری است. این زیر ساخت وظیفه اتصال کلیه اجزاء CMS, RTU, PLC یک مکانیزم را بر عهده دارد. وجود این پروتکل ارتباطی در انتقال داده از مسافت دور، در ابزاری چون RTU, PLC و خطوط لوله ضروري است.

 

ابزارهایی چون عملگر ها و سنسور ها

این ابزارها در داخل کارگاه صنعت یا کارگاه تولیدی قرار گرفته‌اند و به تجهيزات متصل هستند. این ابزارها فرکانس های دیجیتالی تولید می‌کنند که توسط CMS نظارت می‌شوند.

 

اجزای سیستم اسکادا

 

سیستم اسکادا چیست؟

واژه سیستم اسکادا به یک مکانیزم منسجم گفته می‌شود که سایت ها را نظارت و کنترل می‌کند. یا به تیمی از تجهیزات گفته می‌شود که به جمع آوری داده ها و نظارت بر آن‌ها می‌پردازد.

این مکانیزم وظیفه همگام و هماهنگ سازی اجزا را بر عهده دارد. اما نتیجه کار یا عملکردها را خود کنترل نمی‌کند. بلکه نتایج را جهت کنترل به اپراتور انسانی انتقال می‌دهد. همچنین می تواند مناطق وسیعی را جهت نظارت پوشش دهد. چرا که از ویژگی بی سیم یا رایویی بودن برخوردار است.

سیستم scada چیست؟ در واقع وجود داده و اطلاعات زیاد که امکان نظارت انسانی وجود ندارد کنترل و نظارت SCADA امکان پذیر است. به عبارت دیگر یک مکانیزم دقیقی است که واپایی یک سایت وسیع در اندازه های چند کیلومتری را انجام می‌دهد.

با گردآوری اطلاعات از یک سایت و انتقال آن‌ها به SCADA به صورت داده های تحلیل و سازمان یافته است در نهایت این مکانیزم وظیفه به تصویر کشیدن اطلاعات را بر عهده دارد.

اتاق کنترل به وسیله این مکانیزم می‌تواند بر پایه اطلاعات دیجیتالی تصمیماتی را ارائه نماید. همچنین پس از تأیید اطلاعات از آن‌ها پشتیبانی گرفته می‌شوند و آن‌ها را save می‌کنند. جالب است بدانید این اطلاعات دیجیتالی قابلیت ارائه نمودار و آنالیز اطلاعات را دارند.

 

حتما بخوانید: کاربرد دیود زنر

 

انواع سیستم های اسکادا

سیستم اسکادا برای کنترل تجهیزات مناسب است. به عبارت دیگر هنگامی که دارای یک سیستم تولید یا صنعتی هستید که نظارت انسانی بر روی آن بسیار سخت و مشکل است می‌توان از این مکانیزم استفاده کنید.

 

سیستم اسکادا چیست

 

سیستم اسکادا را می‌توان یک نرم افزار مدیریتی یا کنترلی نیز نام نهاد که انواع مختلفی از آن در بازار موجود است برخی از SCADA عبارت‌اند از:

  • Ignition

این مدل SCADA قابل پیاده سازی بر مبنای وب سایت است. همچنین این مدل بر پایه چهارچوب IT طراحی و ساخته شده است. از انواع نمودار، گرافیک و جدول در جهت به نمایش کشیدن داده ها برخوردار است. مزیت اصلی این مکانیزم کنترلی، قابل اتصال بودن به موبایل است.

جهت کسب اطلاع از قیمت plc s7 1200 کلیک کنید.

 

نرم افزار Cimplicity SCADA

این مدل نسبت به مدل Ignition بسیار ساده تر است و از نظر امکانات، توسعه بیشتری یافته است. مزیت اصلی این مدل وجود زیر ساخت های بسیار مقرون به صرفه است.

 

  • Aveva SCADA

Aveva نسبت به بسیار از نسخه ها دیگر سطح وسیعی از داده ها را فرا گرفته است. وجود تنوع بسیار زیاد این نرم افزار به کاربران یا اپراتورهای انسانی این امکان را می دهد مطابق با نیاز خود روشی را برای کنترل انتخاب کنند.

 

سیستم های تله متری و اسکادا

سیستم اسکادا و تله متری تقریباً از کارکرد مشابه برخوردار هستند. اما آن‌ها از نظر ساختار شبیه به یکدیگر نیستند. مثلاً در تله متری وسیله انتقال داده سیم است. به عبارت دیگر اجزای تله متری مستقیم با کابل متصل شده اند. اما SCADA از یک ارتباط رادیویی برخوردار است.


بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.