آموزش اتوماسیون صنعتی

بوبین چیست؟ + معرفی انواع بوبین

بوبین چیست

بوبین چیست؛ بوبین در اصل سیم‌پیچی یا یک قطعه الکترونیکی است که به دور هسته پیچیده می‌شود و به ذرات باردار تشکیل‌دهنده جریان انرژی می‌دهد، مانند باتری یا ژنراتور. دستگاه‌هایی که از جریان استفاده می‌کنند، مانند لامپ‌ها، موتور‌های الکتریکی یا رایانه‌ها؛ و سیم‌های اتصال یا خطوط انتقال هستند.

 

بوبین چیست؟

بوبین عنصری است که انرژی را به صورت میدان مغناطیسی در هسته ذخیره می‌کند، بنابراین انرژی جریان الکتریکی را به انرژی میدان مغناطیسی یا برعکس تبدیل می‌کند. تغییر جریان عبوری از سیم‌پیچ‌ها منجر به تولید نیروی محرکه الکتریکی در جهتی می‌شود که این تغییر را خنثی می‌کند. به طور مشابه، میدان مغناطیسی قابل تغییر که به هسته نفوذ می‌کند باعث القای ولتاژ می‌شود.

مدار‌های الکتریکی به روش‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. یک مدار جریان مستقیم جریانی را حمل می‌کند که فقط در یک جهت جریان دارد. مدار جریان متناوب جریانی را حمل می‌کند که در هر ثانیه چندین بار به جلو و عقب می‌زند، مانند اکثر مدار‌های خانگی.

 

 

مدار سری شامل مسیری است که در طول آن کل جریان از هر جزء عبور می‌کند. یک مدار موازی شامل انشعاباتی است که جریان تقسیم می‌شود و تنها بخشی از آن از هر شاخه‌ای عبور می‌کند. ولتاژ یا اختلاف پتانسیل در هر شاخه از مدار موازی یکسان است، اما جریان‌ها ممکن است متفاوت باشند.
به عنوان مثال، در یک مدار الکتریکی خانگی، ولتاژ یکسانی بر روی هر چراغ یا وسیله‌ای اعمال می‌شود، اما هر یک از این بار‌ها، با توجه به توان مورد نیاز خود، مقدار متفاوتی جریان می‌کشند. تعدادی از باتری‌های مشابه که به صورت موازی متصل شده‌اند جریان بیشتری نسبت به یک باتری ارائه می‌دهند، اما ولتاژ آن مانند یک باتری است. مدار مجتمع را نیز ببینید. بوبین موتور سیکلت چیست؛ بوبین بخاری چیست؛ بوبین بخاری گازی چیست؛ این‌ها سؤالاتی هستند که توسط خیلی از افراد پرسیده می‌شوند. در اصل هرکدام از این‌ها با توجه به کاربردی که دارند، نامگذاری می‌شوند؛ مثلاً بوبین موتورسیکلت در موتور سیکلت جای داده می‌شود.

 

کاربرد‌های بوبین

 

کاربرد بوبین چیست

 

بوبین‌ها برای موارد زیر استفاده می‌شوند:

  • مسدود کردن جریان متناوب در مدار
  • اتصال کوتاه جریان مستقیم (ولتاژ)
  • اندازه‌گیری زمان بر اساس کاهش جریان جریان
  • ساخت مدار نوسانی
  • ساخت فیلتر برای فرکانس‌های خاص
  • کاهش یا افزایش ولتاژ
  • و…

 

حتما بخوانید: برق صنعتی چیست ؟

 

انواع بوبین

بوبین انواع مختلفی دارد که در ادامه در مورد آن‌ها توضیح خواهیم داد.

  • بوبین لایه‌ای AC
  • بوبین قاب C جریان مستقیم
  • بوبین قاب D جریان مستقیم
  • بوبین خطی
  • بوبین دوار

 

بوبین لایه‌ای AC

بوبین لایه‌ای AC، از دو قسمت تشکیل شده است به نام هسته فلزی و یک سیم پیچ. نوع کار این بوببین به صورتی است که باعث بهینه‌سازی ابزار می‌شود. از این مدل معمولاً در تجهیزات پزشکی، تجهیزات صنعتی، چاپگر‌ها و حتی ساخت قفل استفاده می‌شود.

 

بوبین قاب D جریان مستقیم

بوبین قاب D جریان مستقیم به صورتی طراحی شده است که دو قاب تکه‌ای دارد و سیم پیچ‌ها را پوشانده است. عملکرد این نوع بوبین با بوبین قاب C جریان مستقیم تقریباً شبیه بهم است و دارای عملکرد کنترل شده هستند؛ به همین اکثرا در برق متناوب استفاده می‌شوند. عمده کاربرد این محصول برای مصرف و دستگاه‌های پزشکی و حتی دستگاه‌های خودپرداز است.

 

انواع بوبین

 

بوبین خطی

بوبین‌های خطی، نوع شناخته شده این محصولات هستند که سیم‌ها به دور یک هسته فلزی می‌پیچیند و باعث می‌شوندتا نیروی کششی یا فشار را به یک دستگاه مکانیکی وارد شود. از این نوع بوبین معمولاً برای دستگاه‌های راه‌اندازی استفاده می‌شود.

 

بوبین دوار

بوبین دوار یا همان چرخشی، نوع خاصی از انواع بوبین است و برای کاربرد‌های متفاوتی هم استفاده می‌شوند. اجزای تشکیل‌دهنده این بوبین با سایر بوبین‌ها یکی است ولی چیز که آن را خاص و متفاوت می‌کند، در اصل عملکرد آن است. در بوبین دوار، هسته فلزی روی یک دیسک نصب شده و دارای شیار‌های کوچکی است که اندازه شیار‌ها دقیقاً با شکاف‌های بدنه بوبین مطابقت دارد.

 

 

بوبین موتور سیکلت چیست؟

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که کار بوبین موتور سیکلت چیست؟ بوبین ها در موتورسیکلت وظیفه این را دارند که برق مورد نیاز موتورسیکلت را به وسیله فلکه برق تامین کنند، به این صورت است که بوبین در زیر فلکه برق یا فلایویل قرار دارد و با یکدیگر این کار را انجام می‌دهند.

 

انواع بوبین موتور سیکلت

به طور کلی در هر موتورسیکلت 2 نوع بوبین قرار دارد که عبارت اند از:

  • بوبین جرقه ای
  • بوبین شارژ و روشنایی

 

سخن پایانی

در این مقاله در مورد بوبین چیست صحبت شد؛ همان‌طور که گفتیم، بوبین‌ها انواع مختلفی دارند و هرکدام به نوعی برای کاربرد‌های متفاوتی استفاده می‌شوند؛ ممکن است هرکدام از بوبین‌ها از اجزای یکسانی تشکیل شده باشند ولی در اصل کارائی متفاوتی دارند. اگر با وجود موارد گفته شده، سؤالی در این زمینه دارید می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید و راهنمایی‌های لازم را در این زمینه دریافت کنید.

 

تک ولتاژ ارائه کننده تمام تجهیزات اتوماسیون صنعتی زیمنس با بهترین قیمت می‌باشد.


بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.