آموزش اتوماسیون صنعتی

مدار الکتریکی چیست + معرفی انواع مدار‌های الکتریکی

مدار الکتریکی

مدار الکتریکی یکی از اصطلاحاتی است که اکثر ما با آن آشنایی داریم و در این مقاله قصد داریم تا به توضیح بیشتر در رابطه با تعریف مدار الکتریکی به زبان ساده و اجزای مدار الکتریکی ساده بپردازیم. به بیان ساده مدار الکتریکی به یک مسیر بسته گفته می‌شود‌. مسیر بسته‌ای که در آن برای تولید جریان الکتریکی، الکترون‌ها در حال حرکت هستند. بنابراین کار اصلی مدار‌های الکتریکی فراهم کردن یک مسیر برای جریان الکتریکی است.

همه مدار‌های الکتریکی دارای یک نقطه شروع و یک نقطه پایان هستند. (فروش تجهیزات اتوماسیون صنعتی ) این موضوع به این معنا می‌باشد که مدار باید یک شکل حلقه مانندی را تشکیل دهد. بهتر است بدانید که تعریف مدار الکتریکی با تعریف مدار الکترونیکی یکسان است. تنها تفاوتی که می‌توان برای این دو مدار بیان کرد این است که به طور معمول مدار‌های الکترونیکی مدار‌هایی با ولتاژ پایین هستند.

یکی از اصلی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده آنها بار یا همان مقاومت است. در تعریف بار می‌توان گفت که بار قسمتی از مدار الکتریکی است که از جریان برق استفاده می‌کند. بار یک مدار الکتریکی نشان‌دهنده مقدار مقاومت در برابر جریان الکترون موجود است. در ادامه این مقاله به این سؤال که مدار الکتریکی چیست؟ پاسخ می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع و آشنایی بیشتر با آن به زبان ساده تا پایان با ما همراه باشید.

 

 

مدار الکتریکی چیست | اجزای مدار الکتریکی

ساده‌ترین نوع مدار موجود، مدار الکتریکی ساده است. (تجهیزات اتوماسیون صنعتی) مدار متشکل از باتری و لامپ است. اجزای مدار الکتریکی ساده یک مسیر حلقه‌ای، کامل و بسته دارد که هدف اصلی آن عبور دادن جریان الکتریکی است.

در مدارهای الکتریکی ساده، مدار موجود این امکان را فراهم می‌کند تا جریان از باتری به لامپ و برعکس از لامپ به باتری برود. سادگی عملکرد این نوع مدار سبب شده تا رسم آن هم بسیار آسان باشد. در خصوص اجزا تشکیل‌دهنده مدار لازم به توضیح است که با وجود کاربرد‌های علمی و گسترده‌ای که دارد، متشکل از سه جز می‌باشد.

سه جز تشکیل‌دهنده مدار های الکتریکی عبارتند از: منبع تأمین‌کننده انرژی الکتریکی مورد نیاز مدار، یک دستگاه و یک حلقه بسته که باید از جنس مواد‌رسانا باشد تا بتواند جریان را به درستی از خود عبور دهد. بهتر است به این نکته نیز اشاره شود که مدار‌ها انواع پیچیده‌تری نیز دارند، انواعی که اجزای تشکیل‌دهنده آن‌ها بیشتر است. با این وجود در ادامه به توضیح بیشتر در مورد سه جز اصلی تشکیل‌دهنده آنها می‌پردازیم.

منبع تأمین‌کننده انرژی مورد نیاز مدار می‌تواند یک باتری باشد. باتری که سبب می‌شود تا جریان در مدار مورد نظر حرکت داشته باشد. یک اصطلاح رایج که در این بحث وجود دارد، بار است که از آن تحت عنوان مقاومت نیز یاد می‌شود.

 

 

بار یا مقاومت عبارت است از مقدار مصرف انرژی الکتریکی. مقدار بار میزان کار واقعی انجام شده در مدار را به صورت دقیق نشان می‌دهد. در مدار‌های الکتریکی بار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به گونه‌ای که بدون بار و مقاومت مدار مورد نظر عملکرد زیادی نخواهد داشت. بار یا مقاومت توضیح داده شده در مدار می‌تواند به شکل یک لامپ باشد.

ناگفته نماند که لامپ بیشتر (اتوماسیون صنعتی) در مدار‌های ساده به کار می‌رود. هر چه مدار پیچیده‌تر شود، به همان نسبت تجهیزات به کار رفته شده در آن نیز تغییراتی خواهند داشت. به عنوان مثال در مدار‌های پیچیده‌تر به جای لامپ از ابزار و تجهیزات دیگر نظیر مقاومت، خازن، ترانس و… استفاده می‌شود.

جز دیگر این تجهیزات مسیر‌رسانای آنها است. مسیری که جریان از طریق آن عبور می‌کند. مسیر‌ رسانا دارای نقطه شروع است و نقطه شروع آن هم منبع ولتاژ می‌باشد. جریان شروع شده از منبع ولتاژ از بار مدار عبور می‌کند و مجدد به منبع ولتاژ باز می‌گردد. این جریان یک جریان یک طرفه است که از سمت منفی منبع ولتاژ شروع شده و به سمت مثبت منبع ولتاژ ختم می‌شود.

 

مدار الکتریکی چیست

 

مدار‌های الکتریکی دارای دو نوع هستند. مدارهای الکتریکی باز و مدارهای الکتریکی بسته. مدار الکتریکی کامل یک حلقه است. حلقه‌ای که الکترون‌ها در آن جریان دارند. به چنین مداری که حلقه جریان آن کامل و بدون نقص هست، مدار الکتریکی بسته گفته می‌شود.

در برخی موارد عواملی سبب قطع یا مختل شدن قسمتی از مدار می‌شوند. بنابراین حلقه مدار کامل نیست. در چنین مداری الکترون‌ها نمی‌توانند جریان داشته باشند و به آن مدار باز گفته می‌شود. بعضی از مدار‌های الکتریکی هم بار ندارند که به آن‌ها اتصال کوتاه گفته می‌شود.

در خصوص اتصال کوتاه باید به این نکته هم اشاره کرد که این احتمال وجود دارد که جریان مدار در سطوح خطرناک جریان پیدا کند. اتصال کوتاه در برخی موارد سبب آسیب وارد شدن به قطعات الکترونیکی می‌شود. انفجار باتری و بروز آتش سوزی هم از دیگر آسیباتی هستند که می‌توانند بروز کنند.

در مورد جریان هم باید گفت که جریان توانایی عبور از هر مسیری را دارد. مورد گفته شده به این معنا می‌باشد که اگر مدار برای عبور جریان دو مسیر داشته باشد، هیچکدام را ترجیح نمی‌دهد و از هر دو استفاده می‌کند. با این وجود تمام مسیر‌ها یکسان نیستند و عبور جریان از آن‌ها به صورت مساوی نیست.

 

حتما بخوانید: آموزش نصب tia portal v16

 

انواع مدار الکتریکی

مدار‌های استفاده شده در وسایل خانگی و دیگر دستگاه‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. گروه اول مدار‌های سری و گروه دوم مدار‌های موازی هستند.

 

مدار‌های سری

مدار‌های سری متشکل از چندین قطعه هستند. این قطعات به صورت منظم و یکی پس از دیگری در یک مدار به یکدیگر متصل می‌شوند. بهتر است بدانید که ولتاژ قطعات مختلف با یکدیگر متفاوت است، با این وجود جریان مدار یکسان می‌باشد. اتصال قطعات به یکدیگر سبب شده تا در صورت بروز خرابی در یکی از قطعات تمام مدار خراب شود.

به عنوان مثال اگر سه لامپ را به صورت سری در یک مدار به یکدیگر متصل کنیم، در صورت باز یا خراب شدن یکی از لامپ‌ها دیگر دو لامپ دیگر مدار هم روشن نمی‌شوند. علت این موضوع هم این است که مدار سری تنها یک مسیر برای عبور جریان یا به عبارتی بهتر الکترون‌ها دارد.

 

حتما بخوانید: پی ال سی چیست

 

مدار‌های موازی

یکی دیگر از انواع مدار الکتریکی، مدارهای موازی هستند؛ در مدار‌های موازی نحوه چینش قطعات به صورتی است که یک منبع انرژی جریان الکتریکی مورد نیاز مدار را تأمین می‌کند. ولتاژ قطعات مختلف مدار کاملاً یکسان و برابر با یکدیگر است. بهتر است بدانید با این وجود قطعات مختلف جریان‌های متفاوتی را دریافت می‌کنند.

این موضوع سبب شده تا اگر یکی از قطعات خراب شود بر روی دیگر قطعات تأثیر نگذارد و آن‌ها به کار خود ادامه دهند. به عنوان مثال اگر دو لامپ را موازی به یکدیگر وصل کنیم، در صورت خرابی یکی از آن‌ها دیگری بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهد.

 

انواع مدار الکتریکی ساده

 

جهت مشاهده انواع سافت استارتر زیمنس کلیک کنید.

 

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد مدار الکتریکی پرداختیم و به این سؤال که مدار الکتریکی چیست؟ پاسخ داده شد. به طور کلی با تعریف مدار الکتریکی به زبان ساده آشنا شدید. دانستید که ساختار آنها بسیار ساده است با این وجود کاربرد گسترده‌ای دارد.


بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.