آموزش اتوماسیون صنعتی

اینترنت اشیا صنعتی چیست؟

اینترنت اشیا صنعتی

اینترنت اشیا صنعتی، اصطلاحی که ممکن است شما هم آن را شنیده باشید. به طور کلی صنعتگران از آن به عنوان یک انقلاب در تولید یاد می‌کنند. این عملکرد از طریق افزایش تولید با فراهم کردن امکان دستیابی به منابع بیشتر سبب بروز انقلاب در تولید شده است.

اینترنت اشیا صنعتی را می‌توان یک زیر مجموعه از اینترنت اشیا دانست. اگر بخواهیم به بیان ساده اینترنت اشیا را تعریف کنیم، باید گفت که به اتصال دستگاه‌های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت، اینترنت اشیا گفته می‌شود.

با استفاده از آن، این امکان برای دستگاه‌های مختلف فراهم می‌شود که با یکدیگر و حتی با انسان‌ها ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال می‌توان به یخچال‌های هوشمند اشاره کرد که از امکان اینترنت اشیا بهره‌مند هستند.

این یخچال‌ها به دلیل دارا بودن قابلیت اینترنت اشیا امکانات زیادی را برای انسان‌ها فراهم می‌کنند، از جمله این امکانات می‌توان به این مورد اشاره کرد که افراد را از تاریخ انقضا مواد خوراکی موجود در یخچال مطلع می‌سازند.

به بیانی ساده اینترنت اشیا این امکان را فراهم می‌کند که بتوانید شی مورد نظر خود را از راه دور کنترل و مدیریت کنید. در این مقاله قصد داریم تا به توضیح بیشتر در مورد اینترنت اشیا صنعتی بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و نیز آشنایی بیشتر با کاربرد اینترنت اشیا صنعتی تا پایان با ما همراه باشید.

 

حتما بخوانید: رله چیست؟

 

اینترنت اشیا صنعتی چیست؟

اینترنت اشیا یک قابلیت جدید است که امکانات و مزایای زیادی را به همراه دارد. هدف اصلی آن ادغام سیستم‌های فیزیکی با کنترل کامپیوتری به جهت آسان‌تر شدن کار‌ها و مدیریت بهتر آن‌ها است. امروزه بحث‌هایی نظیر خودرو هوشمند، خانه‌های هوشمند و… بسیار مورد توجه است.

بهتر است بدانید این موارد و مواردی از این قبیل زیر مجموعه اینترنت اشیا محسوب می‌شوند. اینترنت اشیا دارای قابلیت جمع‌آوری داده‌ها و به اشتراک‌گذاری آن‌ها است. داده‌های جمع‌آوری شده از این طریق به یک مرکز ابری داده منتقل می‌شوند.

پس از آن هم با کاربران مورد نظر به اشتراک گذاشته می‌شوند. تا این قسمت از متن به توضیح کلی در مورد اینترنت اشیا پرداختیم. حال بهتر است بدانید که استفاده از اینترنت اشیا در زمینه صنعتی سبب ایجاد اینترنت اشیا صنعتی شده است.

اینترنت اشیا صنعتی دسترسی به داده‌ها را بیشتر کرده و به آن سرعت بخشیده است. به طور کلی سبب افزایش بهره‌وری شده است. با توجه به این موارد می‌توان گفت که اینترنت اشیا صنعتی یک انقلاب در زمینه تولیدات صنعتی محسوب می‌شود. مزایای آن سبب شده تا شرکت‌های زیادی این فناوری را پیاده‌سازی و اجرا کنند.

با استفاده از این امکان شما می‌توانید با استفاده از یک سرور به هر داده‌ای که می‌خواهید دسترسی داشته باشید. به طور کلی این سرویس دارای قابلیتی است که می‌تواند همه داده‌ها را دریافت کرده و با کاربران به اشتراک بگذارد. اگر بخواهیم در مورد مزایای اینترنت اشیا صنعتی توضیح دهیم، می‌توان به این نکته اشاره کنیم که به طور قابل توجهی کیفیت اتصالات و ارتباطات را بهبود بخشیده است.

صرفه‌جویی در زمان و همچنین صرفه‌جویی در هزینه از دیگر مزایای این فناوری محسوب می‌شود. در این خصوص لازم به توضیح است که امروزه بسیاری از شرکت‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند، از آن به عنوان یک روش برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها یاد می‌کنند.

از طرفی دیگر با افزایش ایمنی سبب می‌شود تا کارکرد وسیله مورد نظر نیز بهبود پیدا کند. فناوری اینترنت اشیا تنها به مصرف‌کنندگان در خصوص استفاده بهتر از اشیا مورد نظر کمک نمی‌کند، بلکه در کارخانجات نیز سبب می‌شود تا مدیران بخش‌های مختلف بتوانند با استفاده از تکنولوژی نظارت بهتر و بیشتری بر روی قسمت‌های مختلف داشته باشند. به این ترتیب بر روی پیشرفت کار‌ها و تولید اثرات مثبتی دارد.

 

جهت خرید کنتاکتور اشنایدر در انواع مختلف کلیک کنید.

 

اینترنت اشیا صنعتی چیست

 

جهت آشنایی با پی ال سی و کسب اطلاعات در رابطه با اینکه plc مخفف چیست کلیک کنید.

 

آینده پیش رو اینترنت اشیا صنعتی

استفاده از اینترنت اشیا در صنعت یکی از مهمترین عواملی است که سبب رونق و پیشرفت کسب و کار‌های صنعتی در حال حاضر شده است. بیشتر افراد معتقدند که استفاده از این فناوری بر روی پیشرفت صنعت در آینده نیز مؤثر است. در خصوص تأثیر آن بر روی پیشرفت صنعت لازم به توضیح است که امروزه هدف اصلی صنایع مدرنیزه شدن است. تا از این طریق به سرعت و کیفیت بیشتری در تولید دست پیدا کنند.

یکی از روش‌های اصلی برای رسیدن به این ایده‌آل استفاده از اینترنت اشیا در صنعت است. که این امر امنیت، سرعت و سود‌آوری صنعت مورد نظر را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد. در این خصوص بهتر است بدانید میزان استفاده از اینترنت اشیا در صنعت رابطه مستقیمی بر روی بهره‌وری آن دارد.

یعنی به همان میزان که استفاده از اینترنت در صنعت افزایش پیدا کند، میزان سود‌آوری آن هم افزایش پیدا می‌کند. این فناوری هوشمند یک تعامل سازنده را بین افراد و تجهیزات برقرار می‌کند.

سبب می‌شود تا افراد بتوانند از تجهیزات بیشترین بهره‌وری را داشته باشند و از نهایت امکانات آن‌ها استفاده کنند. در این مسیر هیچگونه محدودیت و مانعی هم وجود ندارد. تمام موارد گفته شده و دیگر مزایای آن سبب شده تا این فناوری بسیار مورد توجه قرار گیرد. استفاده از آن هم با سرعت زیادی در حال گسترش است و در آینده‌ای نزدیک تمام صنایع از آن بهره‌مند می‌شوند.

 

 

چالش‌های پیش رو اینترنت اشیا صنعتی

اینترنت اشیا صنعتی در کنار سایر مزایایی که دارد، با یک سری چالش نیز مواجه است. یکی از مهمترین و اصلی‌ترین چالش‌های روبرو آن قابلیت همکاری، تعامل و امنیت است. در خصوص توضیح بیشتر در این باره یک اظهار نظر از شخصی که در این زمینه صاحب تخصص است را می‌آوریم. این شخص می‌گوید که در شرکت‌ها و صنایع مختلف تجهیزات و امکانات متفاوتی وجود دارد.

ممکن است هر یک از این تجهیزات از پروتکل خاصی پیروی کنند. در این میان قابلیت برقراری تعامل و همکاری بین این تجهیزات مختلف از یک پروتکل مجزا پیروی می‌کند. این موضوع همان چالش پیشرو برای اینترنت اشیا است که به منظور بهره‌وری بیشتر باید از سر راه آن برداشته شود. بهتر است بدانید که برای این چالش یک راه حل وجود دارد. راه حل آن پروتکل lgnition است.

به این دلیل که دارای قابلیت پشتیبانی پروتکل‌ها و پلتفرم‌های متفاوت است. به طور کلی یک استاندارد واحد دارد. از طرفی دیگر شرکت‌هایی که از این امکان استفاده می‌کنند، این حق را دارند که از امنیت داده‌های خود اطمینان داشته باشند.

در این بین عواملی از جمله گسترش استفاده از سنسور‌ها و همچنین دستگاه‌های هوشمند متصل به یکدیگر سبب شده تا در سال‌های اخیر بحث به خطر افتادن امنیت داده‌ها مطرح شود. در این مورد بهتر است بدانید که یکی از بهترین پروتکل‌های اینترنت اشیا پروتکل MQTT است. پروتکلی که به بهترین شکل ممکن امنیت داده‌های شرکت‌ها را تأمین می‌کند.

 

 

تک ولتاژ ارائه کننده انواع سافت استارتر ، جهت مشاهده محصولات کلیک کنید.

 

تغییرات اینترنت اشیا صنعتی

در خصوص تغییرات اینترنت اشیا بهتر است بدانید که سالیان سال است که انسان‌ها از این فناوری استفاده می‌کنند. سؤالی که در این قسمت مطرح می‌شود این است که آیا اینترنت اشیا در اتوماسیون صنعتی همان اینترنت اشیا اولیه است یا اینکه امروزه تغییراتی داشته است؟ واقعیت این است که اینترنت اشیا صنعتی در طول زمان تغییرات زیادی داشته است. عمده تغییرات آن در جهت بهبود عملکرد بوده.

از جمله این پیشرفت‌ها می‌توان به تنوع اصطلاحات موجود برای تعریف داده‌های مورد نظر اشاره کرد. از آن جمله می‌توان به کارخانه هوشمند، تولید هوشمند، تجزیه و تحلیل تولید و… اشاره کرد. تمام اصطلاحات موجود سه مرحله اصلی دارند.

بهتر است بدانید که هدف آن‌ها هم مشترک بوده. این سه مرحله عبارتند از: جمع‌آوری اطلاعات مربوط به تولید، ترجمه و تبدیل داده‌های جمع‌آوری شده به اطلاعات قابل اجرا و در نهایت استفاده از این داده‌ها به هدف بهبود و پیشرفت در عملکرد.

 

عمده تغییرات به وجود آمده در طول زمان تغییر در نحوه جمع‌آوری اطلاعات، حجم داده‌های جمع‌آوری شده و نحوه استفاده از آن‌ها است.

 

تغییرات اینترنت اشیا صنعتی

 

بین اینترنت اشیا و فناوری‌های مشابه که قبل از آن مورد استفاده قرار می‌گرفته است، تفاوت‌های اصلی وجود دارد. یکی از مهمترین تفاوت‌ها این است که اینترنت اشیا امکان دسترسی بهتر به داده‌ها و استفاده بهینه از آن‌ها را فراهم کرده است، سبب شده تا تجهیزات مورد نظر از مرحله جمع‌آوری اطلاعات تا مرحله پیاده‌سازی با یکدیگر در ارتباط باشند.

این در حالی است که در سال‌های گذشته تجهیزات مورد نظر به صورت جداگانه با یکدیگر در ارتباط بودند. اتصال و ارتباط تجهیزات با یکدیگر سبب شده تا افراد بتوانند مدیریت و کنترل بهتری بر روی آن‌ها داشته باشند. اینترنت اشیا در اتوماسیون صنعتی داده‌های کارخانه را به یک سیستم یکپارچه تبدیل کرده است.

علاوه بر این امکانی را فراهم کرده است که موتور‌های تجزیه و تحلیل و دیگر دستگاه‌ها به این زیر ساخت دسترسی داشته باشند. در این خصوص بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که کاربرد‌ها و فناوری‌های جدید هیچگاه برای فناوری‌های قدیمی تهدید محسوب نمی‌شوند‌. تنها با اصلاح و به روز‌رسانی‌ها امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

 

 

کاربرد‌های اینترنت اشیا صنعتی

تا این قسمت از مقاله به طور کلی با اینترنت اشیا در اتوماسیون صنعتی آشنا شدید. حال نوبت به آن رسیده تا اطلاعات بیشتری در مورد کاربرد اینترنت اشیا صنعتی کسب کنید. یکی از مهمترین کاربرد‌های آن این است که اطلاعات را از تجهیزات مختلف دریافت کرده و بنا بر نیاز در آن‌ها تغییر ایجاد کند‌. این مورد برای استفاده‌کنندگان یک مزیت بسیار بزرگ محسوب می‌شود، زیرا نیاز به حضور برنامه نویسان را به حداقل می‌رساند.

سیستم‌هایی که طراحی آن‌ها همراه با کد‌های پیچیده است، نیاز به حضور برنامه نویسان دارند. که عدم همکاری آن‌ها می‌تواند موجب ضرر و آسیب باشد، بنابراین کاهش نقش آن‌ها یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

از دیگر کاربرد‌ها و مزایای اصلی اینترنت اشیا صنعتی این است که با وجود آن دیگر نیازی به نمونه‌برداری از داده‌ها نیست. علت آن هم فراهم بودن امکان تغییر در داده‌ها از طرف کاربر است. این کاربرد زمانی بیشتر جلب توجه می‌کند که در ساختار سیستم یک خطا بروز کند. زیرا دستیابی به اطلاعات آن خطا کار دشواری محسوب می‌شود.

در چنین شرایط کاربرد اینترنت اشیا مشخص می‌شود. از طرفی دیگر اینترنت اشیا تجزیه و تحلیل داده‌ها را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که موارد گفته شده تنها چند مورد از کاربرد‌های اینترنت اشیا صنعتی است‌. از دیگر کاربرد‌های آن می‌توان به مدیریت بهینه تجهیزات اشاره کرد.

 

کاربرد اینترنت اشیا صنعتی

 

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد اینترنت اشیا صنعتی پرداختیم و با کاربرد اینترنت اشیا صنعتی بیشتر آشنا شدید. در این خصوص دانستید که اینترنت اشیا صنعتی به معنای اتصال دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف به یکدیگر است که این اتصال از طریق اینترنت برقرار می‌شود. علاوه بر این امکان برقراری ارتباط بین تجهیزات و انسان‌ها نیز وجود دارد که سبب می‌شود تا انسان‌ها کنترل و مدیریت بهتری بر روی تجهیزات داشته باشند.

 

 

پی ال سی لوگو زیمنس

PLC LOGO کوچکترین پی ال سی از خانواده محصولات اتوماسیون صنعتی زیمنس آلمان است. قیمت پی ال سی لوگو زیمنس بسیار مناسب است. از طرفی دارای قابلیت ماژولار می‌باشد که برای مبتدیان در عرصه اتوماسیون صنعتی بسیار مناسب است و به راحتی می‌توانند اقدام به خرید plc logo نمایند. از پی ال سی یکی از پرچم داران در حوزه این صنعت بوده که جدیدترین سری آن PLC LOGO 8 نام دارد.

 

 

پی ال سی S7-200 زیمنس

پی ال سی سری S7-200 زیمنس، شامل تمامی کدهای سری 6ES72 و سی پی یوهای سری CPU2 به همراه قطعات و لوازم جانبی، با قیمت مناسب و تحویل سریع  

 


بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *