آموزش اتوماسیون صنعتی

Tia Portal چیست؟ | معرفی نرم‌افزار تیا پورتال به زبان ساده

tia portal چیست

افرادی که در زمینه کنترل و مدیریت اتوماسیون صنعتی مشغول به فعالیت هستند، لازم است بدانند Tia Portal چیست؟ و چگونه باید با محیط این نرم‌افزار کار کنند.

یکی از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین نرم‌افزار‌ها در حوزه اتوماسیون صنعتی و کار با PLC‌های زیمنس ، تیا پورتال است که هر مهندسی در این حوزه نیاز به آموزش این نرم‌افزار به صورت حرفه‌ای دارد.

TIA در واقع مخفف سه کلمه Totally، Integrated و Automation بوده که این کلمات بیانگر گستردگی و جامعیت نرم‌افزار تیا پورتال هستند. درصورتی‌که شما هم در حوزه اتوماسیون صنعتی کار می‌کنید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این نرم‌افزار به دست‌آورید، با ما در این پست همراه باشید تا به شما بگوییم Tia Portal چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد و کار با محیط آن چگونه است؟

 

تیاپورتال

 

مفهوم tia portal چیست؟

Tia portal نرم‌افزار مهندسی زیمنس است که برای طراحی و اجرای پروژه‌های اتوماسیون تولید شده و در ابتدا برای PLC‌های جدید زیمنس S7-1200 که جایگزین S7-200 بودند، طراحی شده بود و بعد‌ها نسخه جدید و کامل‌تر آن توسط شرکت زیمنس برای PLC‌های سری S7-400، S7-300 و S7-1500 تولید شد.

شما می‌توانید در نرم‌افزار Tia portal بخش‌های مختلف نظیر برنامه‌نویسی PLC، برنامه‌نویسی HMI، پیکربندی شبکه و پیکربندی سخت‌افزار، را در یک مجموعه واحد انجام دهید. علت اینکه به نرم‌افزار TIA، تیا پورتال یا tia portal می‌گویند، به خاطر این است که محیط دسترسی مناسبی را برای بخش‌های مختلف به صورت پیش فرض در قالب پورتال (Portal view) فراهم می‌کند.

نرم‌افزار تیا پورتال بخشی از مجموعه نرم‌افزار Digital Enterpise است که به PLM و MES می‌پیوندد تا بتواند پیشنهاد جامع شرکت زیمنس را برای شرکت‌ها در مسیر Industry 4.0 کامل کند. همچنین به اتوماسیون دیجیتال امکان دسترسی کامل را می‌دهد و از برنامه‌ریزی دیجیتال و مهندسی یکپارچه گرفته تا عملیات شفاف را فراهم می‌کند.

این نرم‌افزار به عنوان قسمتی از تحقق رویای زیمنس به منظور ایجاد دسترسی تمام عیار به فرایند‌های اتوماسیون طراحی شده است. Tia portal در واقع تنها یک نام و ترکیبی از چند نرم‌افزار است، به عبارت ساده‌تر زیمنس برای یکپارچه‌سازی محصولات خود، چند نرم‌افزار همچون StarDrive، Step7، WinCC و … را در یک پکیچ کامل جمع‌آوری کرده و آن را تیا پورتال نامیده است.

 

tia portal

 

ویژگی‌های نرم‌افزار tia portal چیست؟

در خصوص ویژگی‌های نرم‌افزار تیا پورتال می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • این نرم‌افزار سیستم باز است و به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید پروژه خود را به شکل مؤثری توسط ژنراتور‌های آن ایجاد کنید، بنابراین تعداد گردش‌های کاری اضافه را کاهش می‌دهد.
  • Tia portal به شما راه کار ابری ارائه می‌دهد و از طریق آن می‌توانید به ابر متصل شوید تا انعطاف‌پذیری در کار‌های روزانه شما افزایش پیدا کند.
  • تیا پورتال باعث کاهش زمان رسیدن به بازار می‌شود؛ چراکه توسط این نرم‌افزار، می‌توانید تمام اجزار مهم پروژه اتوماسیون را باهم ادغام کنید همچون امنیت، کنترل، درایو‌ها، HMI، کنترل حرکت، ورودی/خروجی توزیع شده و توزیع قدرت. بنابراین با وجود یک رابط استاندارد و پایگاه داده در تمام وظایف، زمان مهندسی شما کاهش پیدا می‌کند.
  • شما می‌توانید از طریق این نرم‌افزار یک کار تیمی هماهنگ شده را انجام دهید؛ چراکه چند نفر می‌توانند به صورت همزمان با کمک Tia portal Multi user Engineering به یک پروژه دسترسی داشته باشند و بدین ترتیب یکسان‌سازی خودکار انجام می‌شود. بنابراین شما می‌توانید وظایف خود را به شکل منعطف پردازش کنید و آن‌ها را هم بر مبنای دستگاه و هم بر اساس وظیفه به صورت همزمان انجام دهید.

 

تیا پورتال چند کاربره

 

حتما بخوانید: ولتاژ چیست؟

 

آموزش tia portal

برای آشنایی بیشتر با این نرم‌افزار، در بخش آموزش نرم افزار تیا پورتال، مراحل کار را به صورت زیر بیان می‌کنیم:

 

مرحله اول:

  • ایجاد پروژه

بعد از اینکه نرم‌افزار tia portal را نصب کردید یا دانلود تیا پورتال را انجام دادید، برای شروع کار، لازم است یک پروژه جدید ایجاد کنید. برای این کار همانند تصویر بر روی گزینه Create new project کلیک کرده و اطلاعات خواسته شده را کامل کنید.

  • آپلود سیماتیک منیجر

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم نرم‌افزار تیا پورتال، قابلیت بارگذاری و آپلود کردن پروژه‌هایی است که احتمال دارد با نرم‌افزار سیماتیک منیجر نوشته شده باشد و حالا شما می‌خواهید آن‌ها را با نرم‌افزار tai portal، Run کنید و تغییرات لازم را در این نرم‌افزار انجام دهید. برای این کار شما باید بر روی گزینه Migrate project کلیک کنید. قابلیت فوق این امکان را به وجود می‌آورد تا تمامی برنامه نویسانی که با PLC‌های زیمنس کار می‌کنند، به مرور زمان بتوانند به نرم‌افزار tai portal مهاجرت نمایند. (برای آشنایی با زبان برنامه نویسی plc کلیک کنید)

 

سیماتیک منیجر

 

مرحله دوم:

  • انتخاب PLC زیمنس

در هنگام سفارش‌گذاری و خرید plc و همچنین برنامه‌نویسی و کار با plc، شما باید در مورد order number مربوط به plc اطلاعات کافی داشته باشید؛ چراکه بعضی از ویژگی‌های اصلی پی ال سی‌های زیمنس در order number ذکر شده که در ادامه هرکدام از آن‌ها را برایتان توضیح می‌دهیم:

 

جهت اطلاع از قیمت محصولات زیمنس کلیک کنید و یا با 02133928000 تماس بگیرید.

 

انتخاب plc

 

نوع تغدیه plc: تغذیه پی ال سی ممکن است به صورت DC (24 ولت) یا AC (برق شهری) باشد که این مشخصه در اولین کلمه بعد از نام پی ال سی می‌آید. همان طور که می‌بینید، در تصویر بالا نوع تغذیه plc یا همان تغذیه مورد استفاده، AC است.

 

ولتاژ داخلی plc: از این ولتاژ معمولاً برای انجام عملیات مداری داخل پی ال سی استفاده می‌شود. زمان نصب برنامه، یک خروجی ولتاژ توسط plc به شما داده می‌شود که مقدار آن همیشه “DC” است و شما می‌توانید آن را در تصویر فوق ببینید.

 

 

نوع و مدل خروجی plc: خروجی‌های پی ال سی یا از نوع رله‌ای هستند یا از نوع ترانزیستوری. منظور از خروجی‌ها، همان اتصالات و پین‌های خروجی پی ال سی هستند که از طریق آن‌ها شما می‌توانید به یک لامپ یا یک سنسور دما متصل شوید. خروجی‌های ترانزیستوری دارای قابلیت قطع و وصل بالایی هستند اما می‌توانند ولتاژ‌های کمتری را تحمل کنند.

 

در حالی که خروجی‌های رله‌ای تعداد دفعات کمتری قطع و وصل می‌شوند و قابلیت تحمل ولتاژ‌های بالا حتی در حدود 220 ولت AC را دارا هستند و مثلاً اگر شما بخواهید یک موتور را روشن کنید، این ولتاژ‌ها انتخاب مناسب‌تری خواهند بود.
اما برای انتخاب نوع خروجی در این قسمت آموزش تیا نرم‌افزار، بهتر است بدانید که:
معمولاً خروجی‌های plc را از نوع ترانزیستوری انتخاب می‌کنند و سپس در صورت نیاز شما می‌توانید برای تمامی این خروجی‌ها، رله plc را قرار دهید و با این کار با هر ولتاژی که بخواهید، می‌توانید کار کنید.

 

محیط نرم افزار tiaportal

 

مرحله سوم:

  • آشنایی با محیط نرم‌افزاری تیا پورتال

بعد از ایجاد و بالا آوردن اولین پروژه، شما باید با آیکون‌ها و محیط نرم‌افزاری tai portal آشنا شوید. در ادامه آموزش tia portal ابتدا به سراغ مهم‌ترین آیکون‌ها می‌رویم و آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم که عبارت‌اند از:

 

آشنایی با محیط نرم افزار تیا پورتال

 

حتما بخوانید: سیستم اسکادا چیست

 

بخش ladder programming: برای نوشتن برنامه در محیط نرم‌افزاری تیا پورتال، شما بیشتر از همه با این بخش سروکار خواهید داشت و باید برنامه ladder و دستورات برنامه را در این قسمت وارد کنید. بخش ladder programming فقط شامل کدنویسی و نوشتن برنامه نمی‌شود و در ابتدا لازم است بر روی این قسمت پیکربندی و بخش سخت‌افزاری برنامه را تنظیم کنید.

 

بخش Instr. : از طریق این قسمت شما می‌توانید تمامی دستورات و تیغه‌هایی را که در برنامه لازم دارید، انتخاب کنید. علاوه بر این می‌توانید کارت‌های ورودی/خروجی و المان‌های مورد نیاز سخت‌افزاری را هم وارد کنید.

 

بخش Icon‌ها: دانلود، آپلود و کامپایل کردن برنامه در این قسمت انجام می‌شود. زمانی که بر روی هرکدام از این آیکون‌ها کلیک کنید، توضیحات مناسبی به شما نمایش داده می‌شود و کار با آیکون‌ها را به صورت ساده برایتان بیان می‌کند. البته نگران نباشید با چند بار ایجاد کردن پروژه‌های مختلف در برنامه، کم کم با این آیکون‌ها و نحوه کاربردشان آشنا خواهید شد.

 

بخش Error & Warnning: از طریق این قسمت اشتباهات برنامه نوشته شده به شما نمایش داده می‌شود تا بتوانید به راحتی آن‌ها را ویرایش کنید.
بخش Tree: در این قسمت شما می‌توانید پروژه‌های ساخته شده و فایل‌های اضافه شده به پروژه را به صورت درخت‌واره مشاهده کنید و حتی بین آن‌ها جابه‌جا شوید.

 

بخش های مختلف تیا پورتال

 

جهت دریافت لیست قیمت کنتاکتور اشنایدر کلیک کنید.

 

مرحله چهارم:

  • تنظیمات اتصال PLC به نرم افزار tia portal

بعد از اینکه با استفاده از کابل ارتباطی، پی ال سی را به کامپیوتر خود متصل کردید، لازم است تنظیماتی را در خصوص شناختن plc توسط نرم‌افزار انجام دهید تا بتوانید بعد از آن، تغییرات مربوط بر روی plc را اعمال کنید. برای اعمال این تغییرات، همانند تصویر بالا سه گام را باید انجام دهید:

  1. از آیکون‌های بالای صفحه بر روی گزینه Options کلیک کرده و گزینه settings را انتخاب کنید.
  2. طبق تصویر با باز شدن صفحه جدید، گزینه Online & Diagnostics را انتخاب کنید.
  3. بر اساس کارت شبکه کامپیوتر خود و نوع کابل ارتباطی که برای اتصال از آن استفاده کرده‌اید، گزینه مناسب را از toolbar‌هایی که در تصویر مشخص شده، انتخاب کنید.

 

آموزش نصب tia portal v16

 

سیستم مورد نیاز تیا پورتال

حداقل سیستم مورد نیاز بستگی به عوامل مختلفی دارد، به طور مثال نسخه ای که قصد دارید دانلود کنید؛ به طور مثال اگر از ویندوز 10 (64 بیتی) استفاده می‌کنید و قصد دانلود نرم افزار tia portal v16 را دارید؛ بهتر است سخت افزار سیستم شما دارای cpu نسل چهارم و حداقل RAM 8 را داشته باشید.

 

جهت خرید سافت استارتر زیمنس کلیک کنید.

 

آموزش نصب tia portal v16

نحوه نصب آخرین نسخه نرم افزار تیا پورتال به صورت زیر است:
قبل از نصب حتماً ارتباط خود را با اینترنت قطع کنید و تا پایان مراحل نصب فایروال و آنتی ویروس خود را غیرفعال نمایید.
پیش نیاز‌هایی که باید بر روی سیستم شما نصب باشند عبارت‌اند از:

  1. Microsoft. Net Framwork4
  2. Visual C++ Runtime

 

 

راهنمای نصب نرم‌افزار تیا پورتال ورژن 16

 

آموزش نصب tia portal v16

 

فایل نصب نرم‌افزار را باز کنید و در پنجره ظاهر شده بر روی گزینه Install بزنید.

 

مراحل نصب tia portal v16

 

سپس با مشاهده پنجره درخواست Setup. part4. rar دیسک دوم نرم‌افزار را داخل دستگاه قرار دهید و دکمه OK را بزنید.

 

نصب tia portal

 

در پنجره General Settings روی دکمه Next را بزنید.

 

انتخاب زبان در نصب tia portal v16

 

 

در پنجره product languages روی دکمه Next را بزنید.

 

پیکربندی تنظیمات تیاپورتال

 

سپس بر روی گزینه Typical کلیک کرده و دکمه Next را بزنید.

 

قوانین لایسنس تیاپورتال

 

در پنجره Configuration دو گزینه مربوط به تأیید زیمنس را انتخاب و دکمه Next را بزنید.

 

امنیت tia portal

 

در پنجره Security Control روی گزینه I accept the security and permission settings on this computer کلیک کرده و دکمه Next را بزنید.

 

تنظیمات نهایی تیاپورتال

 

در پنجره overview روی گزینه Install کلیک کنید.

 

آخرین مرحله نصب tia portal v16

 

 

بعد از پایان یافتن نصب نرم‌افزار تیا پورتال ورژن 16 روی گزینه Yes,restart my computer now کلیک کنید و گزینه Restart را بزنید.

جهت دانلود نرم افزار tia portal تنها کافی ست در مرورگرتان جستجو کنید و هر نسخه ای را که می‌خواهید مطابق با سخت افزارتان دریافت کنید.

جهت دانلود tia portal v16 می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://p30download.ir/fa/entry/90745/

 


بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.