آموزش اتوماسیون صنعتی

دیود شاتکی چیست؟ + انواع دیود شاتکی

دیود شاتکی چیست

در این مقاله قصد داریم، همه چیز را در رابطه با اینکه دیود شاتکی چیست، کاربرد دیود شاتکی، انواع دیود شاتکی و… بگوییم. جهت آشنایی با این قطعه پرکاربرد تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

 

دیود شاتکی چیست؟

دیود شاتکی که به آن دیود ولتاژ پایین یا دیود حامل داغ نیز گفته می‌شود، نوعی دیود است که در پیوند آن از فلز و نیمه رساناها استفاده می‌شود. دیود شاتکی سرعت سوئیچینگ بالایی دارد.

میزان افت ولتاژ در این نوع بین 0.4 تا 0.15 است در حالی که این میزان در سایر دیود ها تفاوت زیادی دارد و گاها به اندازه ای در حدود 0.6 تا 1.7 می‌رسند.

یکی از دلایل سوئیچینگ بالا همین افت ولتاژ است، که باعث بهبود عملکرد و بازده آن می‌شود.

تفاوت اصلی دیودهای شاتکی با نسخه های معمولی آنها در این است که اغلب در دیودهای معمولی از فلزهای نیمه هادی استفاده می‌شود، در حالی که در ساخت دیودهای شاتکی از آلومینیوم و یا پلاتین استفاده می‌شود.

اگر می‌خواهید در رابطه با اینکه دیود چیست و چه کاربردی دارد اطلاعات کسب کنید، کلیک کنید.

 

ساختار دیود شاتکی

در ساخت این دیودها معمولا از فلزهایی مانند طلا، آلومینیوم، نقره، پلاتین و… استفاده می‌شود؛ این نوع فلزها در کنار نسخه نیمه هادی نوع N قرار می‌گیرند.

ناگفته نماند گاهی اوقات برای فرکانس های پایین تر از سیلیکون نیز استفاده می‌شود.

این قطعه به تغییر دما حساس است و با به وجود آمدن تغییر در دما ناخالصی ها در بخش نیمه هادی نوع N تشکیل می‌شود. به همین خاطر قسمتی در آنها ساخته شده است که سد شاتکی نام دارد.

 

ساختار دیود شاتکی

جهت دریافت لیست قیمت کلید اتوماتیک زیمنس کلیک کنید.

 

تست دیود شاتکی

بهترین روش تست دیود شاتکی این است که شما پراب های مولتی متر را به پایه های دیود شاتکی متصل کنید، اگر دستگاه بوق بزند به معنای خرابی دیود است.

 

حتما بخوانید: دیود زنر چیست

 

کاربرد دیود شاتکی چیست؟

به طور معمول در ولتاژ های پایین از دیود شاتکی استفاده می‌شود، در عین حال به دلیل کم کردن مصرف انرژی در فرکانس های بالا نیز از آنها استفاده می‌شود.

در ادامه برخی از مهمترین کاربردهای آنها را به شما معرفی خواهیم کرد:

 

مدارها

در مدارهایی که با استفاده از دو منبع تغذیه موازی، جریان تولید شود، دیود شاتکی کاربرد دارد و می‌توانید از آنها استفاده کنید؛ در واقع با استفاده از این قطعه می‌توان از ورود جریان مخالف از منبع تعذیه ای به منبع دیگر جلوگیری کرد. (اگر می‌خواهید در رابطه با اینکه منبع تغذیه سوئیچینگ چیست بیشتر بدانید، کلیک کنید.)

 

کنترل کننده

دیود شاتکی می‌تواند به عنوان کلید اصلی در کنترل کننده ها عمل کند؛ اتصال پایه های دیود شاتکی رو به جلو است و زمان کمتری صرف خاموش شدن می‌شود. این نوع بیشترین جریان را از خود عبور می‌دهد.

 

پنل های خورشیدی

معمولا در پنل های خورشیدی باتری های قابل شارژ قرار می‌گیرد تا در زمان غروب خورشید آنها ادامه کار را انجام دهند؛ یکی از مهمترین کاربردهای دیود شاتکی در این پنل ها این است که از خالی شدن باتری ها در طول شب جلوگیری کنند.

 

اصلاح کننده قدرت

یکی دیگر از مهمترین کاربردهایی که این قطعات دارند یکسو سازی قدرت و اصلاح کردن آن است. همانطور که پیش از این گفته شد، این دیود افت ولتاژ پایین و قابلیت عبور جریان بالایی دارد و همین ویژگی به افزایش کارکرد سیستم کمک می‌کند.

 

جهت اطلاع از قیمت plc زیمنس s7 300 کلیک کنید.

 

انواع دیود شاتکی

 

حتما بخوانید: سنسور چیست

 

انواع دیود شاتکی

دیودهای شاتکی از نظر ولتاژ دسته بندی می‌شوند که تعدادی از آنها عبارت اند از:

  • 45 ولت
  • 50 ولت
  • 100 ولت
  • 200 ولت
  • و…

 

جهت دریافت لیست قیمت کنتاکتور اشنایدر کلیک کنید.

 

کد دیود شاتکی

دیودهای شاتکی بر اساس ولتاژ، جریان و مواردی دیگر که جزء مشخصاتشان است کد گذاری می‌شوند، برخی از کدهای دیود شاتکی عبارت اند از:

  • Her30X
  • 1N5919
  • MR85X
  • 1N5817
  • و…

 

سخن پایانی

دیود شاتکی قطعه پر کاربردی است که به طور کامل، همه چیز درباره آن گفته شد، این دیود ها سرعت بسیار بالایی در سوئیچینگ دارند و افت ولتاژ نیز در آنها پایین است.

جهت خواندن ادامه مقالات اتوماسیون صنعتی با ما همراه باشید.


بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *