آموزش اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون صنعتی چیست؟ | معرفی اتوماسیون صنعتی به زبان ساده

اتوماسیون صنعتی چیست

اتوماسیون صنعتی چیست؛ این سؤالی است که ممکن است برای خیلی از افراد پیش آید! بسیاری از صنایع برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های مربوط به کارکنان، اتوماسیون صنعتی را اجرا می‌کنند. هدف از اجرای اتوماسیون صنعتی، افزایش دقت و انعطاف‌پذیری است.

با انقلاب صنعتی، فرآیند‌های مکانیکی در صنایع سریع‎‌تر انجام می‌شدند و مقادیر بیشتری کالا تولید می‌شد، اما همچنان به کارگران ماهر نیاز بود. ماشین‌ها نه تنها به اپراتور نیاز داشتند، بلکه در صورت بروز خطا، مواد اولیه برای تولید کالا را هدر می‌دهند و حتی باعث مشکلات تولید و آسیب رساندن به تجهیزات می‌شدند.

در این مقاله قرار است در مورد اتوماسیون صنعتی و همچنین تجهیزات اتوماسیون صنعتی صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم حتماً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

اتوماسیون صنعتی چیست؟

در پاسخ به این سؤال که اتوماسیون صنعتی چیست؛ باید بگوییم که سیستم‌های اتوماسیون صنعتی (ICS) امکان نظارت و کنترل را به صورت محلی و از راه دور فراهم می‌کنند و می‌توانند ۲۴ ساعت شبانه روز کار کنند. با داشتن چنین سیستم‌هایی، بهره‌وری افزایش پیدا می‌کند، خطا‌ها کاهش یافته و در نهایت باعث بهبود کیفیت خواهد شد. با این حال، اتوماسیون تأثیر منفی دارد، از جمله هزینه‌های اولیه بالا، کاهش اشتغال کارگران و حذف برخی از نظارت‌های اخلاقی انسانی.

پیشرفت‌های اخیر در اتوماسیون در تولید صنعتی بر انعطاف‌پذیری و کیفیت متمرکز شده است. انعطاف‌پذیری تولید نه برای محصولات، بلکه به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا محصولات سفارشی‌سازی شده را برای خودشان ثبت کنند.

 

 

 

ابزار اتوماسیون صنعتی

طیف وسیعی از ابزار‌ها برای اتوماسیون صنعتی مورد نیاز است که شامل سیستم‌های کنترلی مختلفی هستند و دستگاه‌های مختلفی را در بر می‌گیرند که بر جنبه‌های فرآیند تولید تأثیر می‌گذارند. برخی از این تجهیزات اتوماسیون صنعتی عبارتند از:

 

حتما بخوانید: بوبین چیست؟

 

کنترل‌کننده منطقی قابل برنامه‌ریزی (PLC)

سیستم plc یک کنترل کامپیوتری صنعتی مقاوم و دیجیتالی است که برای انجام عملیات خودکار در فرآیند‌های صنعتی از پیش برنامه‌ریزی شده است. PLC به طور مداوم اطلاعات را از دستگاه‌ها یا حسگر‌های ورودی نظارت و دریافت می‌کند، اطلاعات را پردازش می‌کند و دستگاه‌های خروجی متصل را فعال می‌کند تا کار را در فرآیند صنعتی یا ماشین‌آلات تکمیل کند.

 

کنترل نظارتی و جمع‌آوری داده‌ها (SCADA)

سیستم‌های اسکادا، فرآیند‌های صنعتی را کنترل و نظارت می‌کنند. این سیستم داده‌های بلادرنگ را از طریق تعامل مستقیم با دستگاه‌هایی مانند حسگر‌ها و PLC‌ها دریافت و پردازش می‌کند و رویداد‌ها را در یک فایل گزارش ثبت می‌کند. SCADA برای تجزیه و تحلیل داده‌ها مهم است و تصمیم‌گیری مؤثر برای بهینه‌سازی در فرآیند‌های صنعتی را امکان‌پذیر می‌کند.

 

رابط ماشین انسانی (HMI)

HMI یک برنامه نرم‌افزاری است که تعامل و ارتباط بین یک اپراتور انسانی و ماشین یا سیستم تولید را امکان‌پذیر می‌کند. داده‌های پیچیده را به اطلاعات قابل دسترسی ترجمه می‌کند و امکان کنترل بهتر فرآیند تولید و کاربرد‌های مختلف آن را فراهم می‌کند.

 

سیستم کنترل توزیع شده (DCS)

DCS یک شبکه نظارتی مرکزی است که دستگاه‌ها را برای کنترل عناصر مختلف در یک سیستم خودکار به هم متصل می‌کند.

 

ربات

ربات‌ها می‌توانند وظایف خود را در موقعیت‌های پیچیده یا خطرناک به طور مؤثر انجام دهند، جریان تولید و کیفیت را بهبود بخشند و ایمنی کارمندان را افزایش دهند. علاوه بر این، روبات‌ها می‌توانند زندگی روزمره را بسیار راحت‌تر کنند.

اتوماسیون صنعتی برق، یکی از انواع اتوماسیون است که توسط یک دستگاه هوشمند کنترل می‌شود و می‌تواند سیستم‌های الکترونیکی را بدون سیم کنترل کند. هدف استفاده از اتوماسیون صنعتی برق، روشنایی، درجه حرارت، مصرف کلی انرژی، سایه و… است. استفاده از اتوماسیون صنعتی برق در مقیاس‌های بزرگ بیشتر به چشم می‌خورد و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

 

حتما بخوانید: ترانس چیست؟

 

انواع اتوماسیون صنعتی

پس از اینکه با مفهوم اینکه اتوماسیون صنعتی چیست آشنا شدیم، حال بهتر است انواع آن را نیز بررسی کنیم:

 

اتوماسیون ثابت و یا سخت

یکی از انواع اتوماسیون صنعتی که از آن به جهت انجام یک سری عملیات تکرار پذیر استفاده می‌شود تا بتوان تولید را افزایش داد اتوماسیون ثابت و یا سخت است.

 

قابل برنامه نویسی و برنامه ریزی

همانطور که از نام این مورد مشخص است؛ این نوع به این صورت عمل می‌کند که قابل برنامه ریزی است و به همین دلیل، انجام عملیات توسط آن ممکن است طولانی تر از سایرین باشد. از این نوع در ربات های صنعتی، ماشین های شمارنده و… استفاده می‌شود.

 

انعطاف پذیر و ساده

این نوع به تولید کنندگان این امکان را می‌دهد که چندین محصول با رده های مختلف را به صورت همزمان به روش ترکیبی تولید کنند، البته این محصول از قابلیت کنترل طراحی محصول برخوردار است؛ عملیات کنترل تا تولید و حتی شخصی سازی و طراحی نیز تنها نیازمند تغییر کد در قالب اصلی است و به سادگی قابل تغییر می‌باشد.

 

مزایای محصولات اتوماسیون صنعتی

 

مزایای اتوماسیون صنعتی

 

در ادامه به معرفی مزایای محصولات اتوماسیون صنعتی می‌پردازیم:

 

هزینه عملیاتی کمتر

اتوماسیون صنعتی، باعث کاهش هزینه‌ها و حذف مرخصی‌های مرتیط با پرسنل می‌شود. علاوه بر این، اتوماسیون صنعتی به مزایای دیگر کارکنان مانند پاداش، پوشش بازنشستگی و غیره نیاز ندارد. مهمتر از همه، اگرچه با هزینه اولیه بالایی همراه است، اما باعث صرفه‌جویی در دستمزد ماهانه کارگران می‌شود که منجر به صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه شرکت می‌شود.

به دلیل اینکه ماشین آلات و تجهیزات اتوماسیون صنعتی بسیار قدرتمند هستند و طبق اصول ساخته شده اند، کمتر خراب می‌شوند و اگر هم دچار مشکل شوند مهندسان کامپیوتر موظف به تعمیر آنها هستند.

 

بهره وری بالا

اگرچه بسیاری از شرکت‌ها صد‌ها کارگر تولیدی را تا سه شیفت کاری استخدام می‌کنند تا کارخانه را برای حداکثر ساعت کار کنند، اتوماسیون صنعتی با اجازه دادن به شرکت برای راه‌اندازی یک کارخانه تولیدی به مدت ۲۴ ساعت در روز، ۷ روز هفته و ۳۶۵ روز در سال، هدف شرکت را برآورده می‌کند. این کار در نهایت بهره‌وری شرکت را بالا خواهد برد.

 

کیفیت بالا

یکی از مزایای اتوماسیون صنعتی این است که خطای مرتبط با یک انسان را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، برخلاف انسان‌ها،بات‌ها هیچ گونه خستگی ندارند که این موضوع منجر به تولید محصولات با کیفیت یکنواخت در زمان‌های مختلف می‌شود.

 

 

انعطاف‌پذیری بالا

اگر قرار باشد که در خط مونتاژ، یک کار جدید اضافه شود، نیازمند آموزش با اپراتور انسانی است، با این حال، ربات‌ها را می‌توان برای انجام هر کاری برنامه‌ریزی کرد. این باعث می‌شود فرآیند تولید انعطاف پذیرتر شود.

 

دقت اطلاعات بالا

افزودن جمع‌آوری خودکار داده‌ها می‌تواند به شما امکان جمع‌آوری اطلاعات کلیدی تولید، بهبود دقت داده‌ها و کاهش هزینه‌های جمع‌آوری داده‌ها را بدهد. این حقایق را در اختیار شما قرار می‌دهد تا در مورد کاهش ضایعات و بهبود فرآیند‌های خود تصمیمات درستی بگیرید.

 

ایمنی بیشتر

اتوماسیون صنعتی می‌تواند خط تولید را با استفاده از روبات‌هایی برای مدیریت شرایط خطرناک برای کارکنان ایمن کند.

 

کاهش وظایف دستی معمولی

در بسیاری از کاربرد‌های صنعتی، متغیر‌های فرآیند مانند دما، سطح مایع، فشار و غیره باید به صورت دوره‌ای به عنوان یک کار معمول برای حفظ سطوح تنظیم شده خود کنترل شوند. بنابراین یک سیستم اتوماسیون با استفاده از سیستم‌های کنترل حلقه بسته شرایط کار خودکار را ایجاد می‌کند.

 

کمک به نظارت از راه دور

اکثر عملیات صنعتی برای نظارت راحت و طولانی و کنترل متغیر‌های فرآیند باید از راه دور کنترل شوند. برای چنین مواردی، سیستم‌های خودکار یک پیوند ارتباطی بین منطقه فرآیند و ناحیه نظارت (نظارت و کنترل) را فراهم می‌کنند و در نتیجه به اپراتور‌ها اجازه می‌دهند تا فرآیند‌های صنعتی را از یک مکان دور کنترل و نظارت کنند. بهترین نمونه از این کنترل از راه دور، کنترل خودکار شبکه برق است.

 

حتما بخوانید: فیدر چیست

 

چرا اتوماسیون صنعتی مهم است؟

 

اهمیت اتوماسیون صنعتی

 

اتوماسیون صنعتی نه تنها به این دلیل که مولد است، بلکه به این دلیل که به بسیاری از تولیدکنندگان اجازه داد تا انسان‌ها را برای تکراری‌ترین و پرزحمت‌ترین کار‌ها جایگزین کنند و ارزش بیشتری به خطوط تولید خود بیفزایند، دارای اهمت زیادی است. با ظهور اتوماسیون صنعتی، کنترل انسانی کمتری برای کار‌های اساسی تولید صنعتی مورد نیاز بود. این در نهایت باعث جابجایی برخی مشاغل شد، اما همچنین باعث شد که کار‌های باقی مانده برای انسان نسبت به مشاغل صنعتی پیش پا افتاده قدیم مولدتر، خلاقانه‌تر و با ارزش‌تر باشد.

 

چه کسانی از اتوماسیون صنعتی استفاده می‌کنند؟

 

استفاده از اتوماسیون صنعتی

 

در حالی که اتوماسیون صنعتی به عنوان یک حرکت از سیستم‌های کنترل خودکار ماشین‌های صنعتی خاص در اواخر جنگ جهانی دوم اختراع شد، دهه‌های بعد شاهد آن بودیم که سیستم‌های خودکار بیشتر، ماشین‌کاری خودکار و ادغام‌های روباتیک شروع به رایج شدن در کف کارخانه کردند. در دهه ۱۹۸۰، کشور‌هایی مانند ژاپن برای خودرؤسازی و وسایل الکترونیکی تولیدی کاملاً رباتیک شده بودند.

نکته مهم این است که بیشتر این اتوماسیون در مناطقی اتفاق افتاده است که انواع خاصی از نیروی کار غیر ماهر نسبتاً ارزان بوده است، و در صنایع (مانند خودرو و لوازم الکترونیکی مصرفی). به این معنا که فرآیند‌های تولید باید متمرکز شوند هم در مناطق جغرافیایی و هم در بین تعداد محدودی از شرکت‌های بسیار سودآور.

به همین ترتیب، تولیدکنندگان مواد اولیه در خمیر، کاغذ، فلزات و بیشتر به سیستم‌های خودکار متکی هستند، اما این به ندرت رباتیک است و بیشتر حول پردازش مقادیر زیادی از مواد خام است که به عنوان محصولات نهایی توزیع نمی‌شوند، بلکه در تولید استفاده می‌شوند.

 

 

سخن پایانی

در این مطب در مورد این موضوع که اتوماسیون صنعتی چیست صحبت کردم. باتوجه به مطالب گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که اتوماسیون صنعتی اخیراً به دلیل مزایای بسیار زیاد آن مانند افزایش بهره وری، کیفیت و ایمنی با هزینه‌های کم، مورد استقبال بیشتر صنایع مختلف قرار گرفته است.

 

تک ولتاژ ارائه کننده تجهیزات اتوماسیون صنعتی اشنایدر و کنتاکتور اشنایدر با قیمت مناسب، جهت خرید محصولات می‌توانید با شماره 02133928000 یا 02133009920 تماس بگیرید.

 


بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *